Kempen, Nikki van (2025) Zie jij wat ik niet zie? Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
ThesisGTI-RNVK.pdf Download (1MB) | Preview |
Abstract
De onderzoek richt zich op de betrouwbaarheid van het Gedragstaxatie-Instrument Revised (GTI-R), een meetinstrument dat is ontworpen om de functionele mogelijkheden van mensen met een (Zeer) Ernstige Verstandelijke en Meervoudige Beperking (ZEVMB) in kaart te brengen. Het doel van het onderzoek was 1) te bepalen wat de betrouwbaarheid van het GTI-R was wanneer het werd gebruikt door verschillende beoordelaars (inter-beoordelaarsbetrouwbaarheid) en door dezelfde beoordelaar over tijd (intra-beoordelaarsbetrouwbaarheid) én 2) ontdekken waar mogelijke verschillen in resultaten vandaan komen. Het onderzoek is uitgevoerd volgens een verklarend sequentieel design. Eerst is kwantitatieve data verzameld via ingevulde scoretabellen van GTI-R-afnames bij vijf participanten. Vervolgens is kwalitatieve data verzameld via opmerkingen op scoreformulieren, een reflectief gesprek tussen beoordelaars en een analyse van de eindverslagen. De resultaten tonen aan dat het GTI-R een hoge mate van betrouwbaarheid heeft: de percentage overeenkomst lagen tussen 80–98% en intra-beoordelaarsbetrouwbaarheid tussen 90– 100%. Verschillen in scoring kwamen vooral voor bij observatieschalen zoals visueel en motorisch exploratief gedrag. Deze verschillen konden vaak verklaard worden door interpretatieverschillen, onduidelijkheden in de items of contextuele factoren. De conclusie is dat het GTI-R betrouwbare resultaten oplevert bij afname door verschillende of dezelfde beoordelaars, maar dat er winst te behalen valt in verduidelijking van bepaalde items, scoringsopmerkingen te verplichten en het onderzoek te herhalen met een grotere groep participanten en beoordelaars. Dit maakt het mogelijk om alternatieve maten van betrouwbaarheid te gebruiken die mogelijk een nauwkeuriger beeld geven van de betrouwbaarheid.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Wessels, M.D. and Assen, A.G. van |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 02 Jul 2025 09:26 |
Last Modified: | 02 Jul 2025 09:26 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5217 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |