Javascript must be enabled for the correct page display

Geluid in de klas

Nap, Marit (2025) Geluid in de klas. Bachelor thesis, Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB).

[img]
Preview
Text
Geluid-in-de-klas-.pdf

Download (590kB) | Preview

Abstract

Lawaai heeft negatieve effecten op de gezondheid en het welzijn, maar toch komt het voor op plaatsen waar mensen veel tijd doorbrengen, zoals in het klaslokaal. Deze blootstelling kan gevolgen hebben voor kinderen in onderwijsomgevingen. Dit onderzoek richt zich op de perceptie van leerkrachten van de invloed van omgevingsgeluid, het geluid van kinderen en rustgevende geluiden op de concentratie, schoolprestaties en het welzijn van leerlingen. Voor dit onderzoek werden vijf leerkrachten van basisscholen geïnterviewd aan de hand van semigestructureerde interviews. Er werd een thematische analyse uitgevoerd om inzicht te krijgen in hun percepties. De resultaten laten zien dat leerkrachten omgevingsgeluid als een negatief effect op de concentratie ervaren. Ze zien geen negatief effect op de schoolse prestaties, maar dit kan worden verklaard door de negatieve relatie tussen slechte concentratie en schoolse prestaties. Wat betreft het geluid van kinderen zien leerkrachten alleen een positieve invloed op de concentratie als het geluid functioneel is. Ook hier werd geen negatief effect op de schoolse prestaties vastgesteld. In termen van welbevinden lijken alleen kinderen die zelf lawaai maken er baat bij te hebben. Leerkrachten verminderen de negatieve effecten door middel van klassenmanagementstrategieën. Kalmerende geluiden hebben een positief effect op concentratie en welzijn, maar worden niet gebruikt voor schoolse prestaties.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Bosch, K.A. van den
Degree programme: Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB)
Differentiation route: None [Bachelor AOLB]
Date Deposited: 02 Jul 2025 10:24
Last Modified: 02 Jul 2025 10:24
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5219

Actions (login required)

View Item View Item