Javascript must be enabled for the correct page display

Opgeleid tot wereldburger?; Een cross-sectioneel onderzoek naar de invloed van opleidingsniveau en mondiale identiteit op de acceptatie van asielzoekerscentra

Leeuwen, Ellis van (2025) Opgeleid tot wereldburger?; Een cross-sectioneel onderzoek naar de invloed van opleidingsniveau en mondiale identiteit op de acceptatie van asielzoekerscentra. Bachelor thesis, Sociology.

[img]
Preview
Text
Opgeleid-tot-Wereldburger-door-Eliis-van-Leeuwen.pdf

Download (2MB) | Preview

Abstract

Nederland is een land waar steeds meer maatschappelijke onvrede is te zien als het gaat om het opvangen van asielzoekers. Eerder onderzoek toont dat hoger opgeleiden toleranter zijn richting migranten, doordat zij minder dreiging ervaren, cognitieve verfijning ondergaan en vaker interetnisch contact hebben onder omstandigheden die voldoen aan de contacthypothese. Of dit ook leidt tot minder bezwaren tegen een asielzoekerscentrum in de eigen woonomgeving is echter nog niet onderzocht. Ook is onduidelijk of mondiale identiteit – de mate waarin iemand zich verbonden voelt met mensen wereldwijd – dit effect kan verklaren. In dit onderzoek is daarom onderzocht of hoger opgeleiden minder bezwaren hebben tegen een azc in hun woonomgeving en in hoeverre mondiale identiteit dit effect verklaart. Op basis van een multivariate lineaire regressieanalyse van een cross-sectionele vragenlijst (N=1439) blijkt dat hoger opgeleiden inderdaad minder bezwaren hebben. Ook hebben zij gemiddeld een sterkere mondiale identiteit, mogelijk door blootstelling aan liberale waarden, cognitieve verfijning en post-materiële waarden. Verder blijkt dat mondiale identiteit samenhangt met minder bezwaren tegen een azc, mogelijk doordat deze mensen mondiale groepsnormen internaliseren en als wereldburgers meer empathie en solidariteit tonen. Er is echter geen ondersteuning gevonden dat mondiale identiteit het effect van opleiding kan verklaren.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Smaniotto, R.C.
Degree programme: Sociology
Differentiation route: None [Bachelor Sociology]
Date Deposited: 02 Jul 2025 10:25
Last Modified: 02 Jul 2025 10:25
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5220

Actions (login required)

View Item View Item