Javascript must be enabled for the correct page display

Vleesconsumptie in sociaal-economisch perspectief: een onderzoek naar de invloed van financiële mogelijkheden en leeftijd op de mate van vleesconsumptie

Kooy, Samantha (2025) Vleesconsumptie in sociaal-economisch perspectief: een onderzoek naar de invloed van financiële mogelijkheden en leeftijd op de mate van vleesconsumptie. Bachelor thesis, Sociology.

[img]
Preview
Text
KooyBachelorwerkstuk2025.pdf

Download (937kB) | Preview

Abstract

Mensen eten nog steeds veel vlees, maar dit heeft een negatief effect op het milieu. Een verandering naar een meer plantaardig dieet is daarom belangrijk als wordt gekeken naar duurzaamheidsperspectief. Dit onderzoek richt zich daarom op de vraag: Hoe wordt de mate van plantaardige consumptie beïnvloed door financiële mogelijkheden, en wat voor effect heeft leeftijd op deze relatie? Centrale concepten zijn vleesconsumptie, financiële mogelijkheden en leeftijd. Dit onderzoek maakt gebruik van de dataset van Proveg uit 2023. De data zijn geanalyseerd met een hiërarchische logistische regressieanalyse. Hierbij zijn drie hypothesen getoetst: twee hoofdeffecten en een moderatie-effect (1) Mensen met minder financiële mogelijkheden consumeren vaker vlees, dan mensen met meer financiële mogelijkheden. (2) Hoe ouder iemand is, hoe meer vlees ze eten. (3) Hoe ouder mensen zijn, hoe sterker het effect van financiële mogelijkheden op vleesconsumptie wordt. De resultaten laten zien dat mensen met meer financiële mogelijkheden, minder vaak vlees consumeren. Dit effect was zoals verwacht, maar niet statistisch significant. De resultaten tonen dat leeftijd een significante voorspeller is van vleesconsumptie: oudere mensen eten vaker vlees. Het effect is statistisch significant en daarom generaliseerbaar naar de populatie. Leeftijd had geen grote invloed op het effect van financiële mogelijkheden op vleesconsumptie. Er is geen significant modererend effect gevonden. Deze bevindingen suggereren dat demografische kenmerken, voornamelijk leeftijd, een belangrijke rol spelen in vleesconsumptie. Beleidsmaatregelen en campagnes die zich richten op gedragsverandering kunnen hier rekening mee houden, bijvoorbeeld door specifieke doelgroepen zoals ouderen gerichter aan te spreken.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Veen, K. van
Degree programme: Sociology
Differentiation route: None [Bachelor Sociology]
Date Deposited: 02 Jul 2025 10:26
Last Modified: 02 Jul 2025 10:26
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5221

Actions (login required)

View Item View Item