Javascript must be enabled for the correct page display

De vormgeving van kritisch denken in het geschiedenisonderwijs: Een verkenning van de impliciete conceptualisaties van geschiedenisdocenten aan de hand van praktijkvoorbeelden

Bakker, Rimmer (2025) De vormgeving van kritisch denken in het geschiedenisonderwijs: Een verkenning van de impliciete conceptualisaties van geschiedenisdocenten aan de hand van praktijkvoorbeelden. Master thesis, Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Scriptie-RJ-Bakker-S5739888.pdf

Download (585kB) | Preview

Abstract

Kritisch denken wordt gezien als een essentieel onderdeel van burgerschapsvorming en subjectificatie. Het vak geschiedenis kan bijdragen aan het ontwikkelen van kritisch denken. Over wat kritisch denken inhoudt bestaan conceptuele discussies die van invloed zijn op didactiek die wordt toegepast om het te onderwijzen. Hierdoor is het relevant om vanuit de praktijk te onderzoeken hoe geschiedenisdocenten het kritisch denken impliciet conceptualiseren. Tien geschiedenisdocenten uit Noord-Nederland zijn aan de hand van een meegenomen praktijkvoorbeeld van kritisch denken geïnterviewd. De data zijn reflexief thematisch geanalyseerd. Uit de resultaten blijkt dat de vormgeving van kritisch denken contextafhankelijk is, waarbij vier thema’s naar voren komen: het sceptisch omgaan met bronnen, de keuzes van historische personen moreel beoordelen, het bevorderen van democratisch bewustzijn en het inleven in het perspectief van een ander. Binnen deze thema’s combineren de docenten vaardigheden zoals evalueren, interpreteren en argumenteren met houdingsaspecten zoals openheid en scepticisme. Daarnaast wordt kennis als een voorwaarde om te kunnen kritisch denken beschouwd. Deze bevindingen laten zien dat kritisch denken door geschiedenisdocenten impliciet breed en contextafhankelijk wordt geconceptualiseerd, waarbij het een samenspel is van vaardigheden, houding en kennis.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Mascareno Lara, M.N.
Degree programme: Educational Sciences
Differentiation route: Onderwijskunde [Master Educational Sciences]
Date Deposited: 02 Jul 2025 10:27
Last Modified: 02 Jul 2025 10:27
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5222

Actions (login required)

View Item View Item