Nijenhuis, Eva (2025) Representatie van gevoelens in relatie tot seks in voorlichtingsboeken voor jongeren. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
BachelorwerkstukEvaNijenhuisS5211239.pdf Download (434kB) | Preview |
Abstract
Uit onderzoek blijkt dat mannen sex meer zien als iets speels, terwijl vrouwen meer waarde hechten aan emotionele verbinding tijdens het hebben van seksuele interacties. Dit onderzoek laat de verschillen zien tussen de representatie van gevoelens in relatie tot seks in seksuele voorlichtingsboeken voor jongens, en in seksuele voorlichtingsboeken voor meisjes. De hoofdvraag van dit onderzoek luidt: 'Hoe verschillen seksuele voorlichtingsboeken voor meisjes van seksuele voorlichtingsboeken voor jongens in de representatie van gevoelens in relatie tot seks?' Voor dit onderzoek zijn negen seksuele voorlichtingsboeken geanalyseerd, vier voor jongens en vijf voor meisjes. In de resultaten is te zien dat boeken voor meisjes meer aandacht besteden aan gevoelens van 'liefde', 'vertrouwen' en 'druk', terwijl er in de voorlichtingsboeken voor jongens meer aandacht wordt besteed aan gevoelens als 'genot' en 'lust'. De boeken voor meisjes gingen ook meer in op zwangerschap als het resultaat van het hebben van seks, terwijl zwangerschap heel weinig benoemd werd in de voorlichtingsboeken voor jongens. Als laatste gingen de boeken voor meisjes in op onderwerpen als consent en het aangeven van je eigen grenzen terwijl er in de boeken voor jongens meer over de grenzen van beide partners in een seksuele relatie werd gesproken. De boeken voor jongens gingen ook in op de negatieve signalen die een partner kan laten zien in een seksuele interactie. Boeken voor meisjes gingen niet in op negatieve signalen van een partner. Toekomstig onderzoek moet zich focussen op de reden dat de boeken voor meisjes een aanwezige focus was op zwangerschap als een resultaat van seks, terwijl hier in de boeken voor jongens bijna geen aandacht aan wordt besteed.
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Bartelink, B.E. and Parlevliet, S. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 02 Jul 2025 11:44 |
Last Modified: | 02 Jul 2025 11:48 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5224 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |