Horst, Esmée van der (2025) Samen Leren, Anders Groeien: Een meervoudige casestudy naar de ontwikkeling van leerlingen met een ‘zeer moeilijk lerend’-profiel in een geïntegreerde leeromgeving en de beïnvloedende factoren. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
MA-thesis-E.vanderHorst-S2555816.pdf Download (625kB) | Preview |
Abstract
Inclusief onderwijs krijgt binnen het Nederlandse onderwijssysteem steeds meer vorm. Een tussenstap hiernaartoe is het vormen van geïntegreerde leeromgevingen, waarin leerlingen uit speciaal onderwijs (so) en speciaal basisonderwijs (sbo) samen les krijgen in gemengde groepen. Over de ontwikkeling van leerlingen met een ‘zeer moeilijk lerend’ (ZML)-profiel binnen deze gemengde groepen is echter nog weinig bekend. Dit onderzoek richt zich daarom op hun ontwikkeling en op factoren die hierop van invloed kunnen zijn. Het betreft een meervoudige casestudy waarbij leerlingdossiers van vier leerlingen met een ZML-profiel zijn geanalyseerd. De cognitieve ontwikkeling is onderzocht aan de hand van Cito-scores en de sociaal-emotionele ontwikkeling is gemeten met het instrument Aurecool. Daarnaast zijn interviews gehouden over factoren die volgens leerkrachten de ontwikkeling van deze leerlingen bevorderen of belemmeren. Drie van de vier leerlingen lieten een positieve cognitieve ontwikkeling zien op basis van de Cito-toetsen. Eén leerling liet wel resultaat zien op methodegebonden toetsen, maar niet op de Cito-toetsen. Sociaal-emotionele groei werd bij alle leerlingen vastgesteld, met variatie in moment en hoeveelheid. Leerkrachten noemden structuur, visuele ondersteuning, het hogere lesaanbod, clusteren op niveau, maar ook juist samenwerken in gemengde groepjes als bevorderende factoren. Overvraging, externaliserend gedrag, spiegelgedrag, beperkte spanningsboog en niet-passende toetsvormen werden als belemmerend ervaren. Randvoorwaarden zoals een proactieve leerkrachthouding, inzet van Positive Behaviour Support en onderwijsassistenten bleken cruciaal. Geconcludeerd kan worden dat leerlingen met een ZML-profiel zich binnen een gemengde groep positief kunnen ontwikkelen, mits aan de randvoorwaarden wordt voldaan. Tot slot worden beperkingen van het onderzoek genoemd en aanbevelingen gedaan voor vervolgonderzoek en praktijk.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Boer, A.A. de |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 02 Jul 2025 11:53 |
Last Modified: | 02 Jul 2025 11:53 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5227 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |