Javascript must be enabled for the correct page display

Toekomstige leerkrachten en inclusief onderwijs: Een kwantitatieve studie naar de relatie tussen emotionele stabiliteit en zelfeffectiviteit op het gebied van inclusief onderwijs

Nicolai, Mirthe Debora (2025) Toekomstige leerkrachten en inclusief onderwijs: Een kwantitatieve studie naar de relatie tussen emotionele stabiliteit en zelfeffectiviteit op het gebied van inclusief onderwijs. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
BachelorwerkstukMirthe-NicolaiS5294150.pdf

Download (887kB) | Preview

Abstract

Deze studie, uitgevoerd als onderdeel van een groter onderzoeksproject, onderzocht de zelfeffectiviteit van leraren in opleiding met betrekking tot inclusief onderwijs. Al jaren streeft de Nederlandse overheid ernaar het aantal kinderen dat thuis zit of in het speciaal onderwijs wordt geplaatst, te verminderen. Deze doelstellingen zijn echter nog niet bereikt. De Nederlandse overheid streeft er nu naar om uiterlijk in 2035 volledig inclusief onderwijs te realiseren. Een belangrijke uitdaging hierbij is dat leerkrachten in het basisonderwijs vaak moeite hebben om aan de uiteenlopende behoeften van hun leerlingen te voldoen. Deze studie richtte zich op leraren in opleiding en onderzocht of emotionele stabiliteit mogelijk een factor is in hoe zelfeffectief toekomstige leerkrachten zich voelen in het geven van inclusief onderwijs. Er werd een online vragenlijst afgenomen, met daarin items uit de Teacher Efficacy for Inclusive Practice-Short Form (TEIP-SF) en de Big Five Inventory–10 (BFI-10). Beschrijvende statistieken werden berekend en lineaire regressieanalyses werden uitgevoerd. De resultaten toonden een significant negatief verband aan tussen lage emotionele stabiliteit en de algemene zelfeffectiviteit van leraren in opleiding. Daarnaast werd een significant negatief verband gevonden tussen lage emotionele stabiliteit en de effectiviteit in gedragsmanagement. Deze bevindingen suggereren dat emotionele stabiliteit een beschermende factor kan zijn bij het omgaan met uitdagend gedrag in de klas. Ze hebben belangrijke implicaties voor lerarenopleidingen. Emotionele stabiliteit zou specifiek kunnen worden meegenomen in reflectieve praktijken rondom inclusief lesgeven. Trefwoorden: zelfeffectiviteit, emotionele stabiliteit, inclusief onderwijs, leraren in opleiding

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Middel, F.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 02 Jul 2025 11:54
Last Modified: 02 Jul 2025 11:54
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5228

Actions (login required)

View Item View Item