Javascript must be enabled for the correct page display

De Bijdrage van het Active Learning Concept “Flipped Classroom” aan de Betrokkenheid van Studenten in het Hoger Onderwijs: een Systematische Literatuurreview

Tuinstra, Anique (2025) De Bijdrage van het Active Learning Concept “Flipped Classroom” aan de Betrokkenheid van Studenten in het Hoger Onderwijs: een Systematische Literatuurreview. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
BachelorwerkstukAniqueTuinstraS4327640.pdf

Download (431kB) | Preview

Abstract

Een onderwijsvorm die steeds meer aandacht krijgt, is het concept van actief leren. In deze benadering gaan studenten actief aan de slag met de leerstof, terwijl ze in traditioneel onderwijs vooral passieve ontvangers van informatie zijn. Een bekende vorm van actief leren is de flipped classroom, waarbij studenten zich voorafgaand aan de les voorbereiden en de lestijd gebruiken om actief met de leerstof te werken. Vaak wordt gesteld dat studentbetrokkenheid essentieel is binnen deze onderwijsvorm. Tegelijkertijd bestaan er ook zorgen dat de betrokkenheid van studenten in flipped classrooms niet altijd toereikend is. Daarom richt deze systematische literatuurreview zich op de volgende onderzoeksvraag: “In hoeverre draagt het active learning concept ‘flipped classroom’ bij aan de betrokkenheid van studenten in het hoger onderwijs?”. Bij het beantwoorden van deze vraag wordt een onderscheid gemaakt tussen drie vormen van betrokkenheid: gedragsmatige, cognitieve en affectieve betrokkenheid. Om de onderzoeksvraag te beantwoorden, is een systematische literatuurreview uitgevoerd met behulp van de ERIC-database. Op basis van vastgestelde inclusie- en exclusiecriteria zijn dertien relevante artikelen geselecteerd voor analyse. De bevindingen geven aan dat studenten in een flipped classroom over het algemeen hogere niveaus van betrokkenheid tonen. Ze nemen actiever deel aan de lessen, voelen zich meer gemotiveerd en tonen meer zelfvertrouwen. Tegelijkertijd hangt het succes af van bepaalde voorwaarden, zoals een duidelijke structuur, heldere verwachtingen, ondersteuning van de docent en de voorbereiding van de student zelf. Daarnaast zijn er ook beperkende factoren, zoals de ervaring van zowel docenten als studenten dat de flipped classroom een tijdrovende onderwijsvorm is. Technische problemen kunnen bovendien een negatieve invloed hebben op de betrokkenheid van studenten.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Blom, B.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 02 Jul 2025 11:55
Last Modified: 02 Jul 2025 11:55
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5229

Actions (login required)

View Item View Item