Annema, Petra (2025) De Impact van Vriendschappen en de Schoolomgeving op het Mentale Welzijn, in het bijzonder Suïcidaliteit, van Bi+ Jongeren. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
![]() |
Text
BachelorWerkstukPetraAnnema.pdf Restricted to Repository staff only Download (501kB) |
Abstract
Deze studie onderzoekt hoe biseksuele jongeren met suïcidale ervaringen in het verleden hun schoolleven en vriendschappen ervaren. Zij worden vaak geconfronteerd met discriminatie en dubbele afwijzing, wat hun mentale welzijn negatief beïnvloedt. De ‘Minority Stress Theory’ en de ‘Social Support Theory’ bieden inzicht in hoe steun of afwijzing verband houdt met suïcidaliteit en het mentale welzijn van biseksuele jongeren. Vijftien semigestructureerde interviews met bi+ jongeren (16–22 jaar) die hersteld zijn van suïcidale ervaringen werden geanalyseerd in dit kwalitatieve onderzoek. De deelnemers werden geworven via online en offline kanalen en voldeden aan specifieke selectiecriteria. De interviews werden thematisch gecodeerd in Atlas.ti, met een combinatie van deductieve en inductieve codering. De analyse richtte zich op ervaringen met betrekking tot seksuele oriëntatie, suïcidaliteit, sociale steun en herstel, met speciale aandacht voor de rol van school en vriendschappen. Deze studie laat zien dat bi+ jongeren hun seksuele oriëntatie vaak toevertrouwen aan goede vrienden, met name binnen de LGBTQ+-gemeenschap, omdat zij daar meer openheid en steun ervaren dan in bredere sociale of schoolse contexten. Negatieve reacties van leeftijdsgenoten of individuen binnen de schoolcontext, in combinatie met maatschappelijke stigma’s, kunnen suïcidale gedachten verergeren. Steunende vriendschappen en bevestigende personen binnen de school blijken echter cruciale factoren te zijn voor emotioneel herstel en veerkracht. Deze studie bevestigt bestaande literatuur over discriminatie en mentale gezondheidsproblemen onder biseksuele jongeren, maar onthult ook nieuwe inzichten, zoals het belang van vriendschappen boven familie. Het benadrukt de rol van sociale steun, schoolveiligheid, en de noodzaak van meer bewustwording en inclusieve beleidsmaatregelen binnen het onderwijs
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Bergen, D.D. van |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 02 Jul 2025 12:18 |
Last Modified: | 02 Jul 2025 12:18 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5230 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |