Jonkers, Dionne (2025) Prestatievaliditeit in Een Niet-Klinische Steekproef: Een Onderzoek Naar Inzet bij Eerstejaarsstudenten. Master thesis, Psychology.
![]() |
Text
Masterthesis-versie-DJ-25-06-2025---final-draft.pdf Restricted to Repository staff only Download (521kB) |
Abstract
Achtergrond & Relevantie: Prestatievaliditeitstesten (PVT’s) worden steeds vaker ingezet om de geloofwaardigheid van cognitieve prestaties te beoordelen, ook in niet-klinische populaties zoals studenten. Inzicht in prestatievaliditeit bij studenten is van belang voor een correcte interpretatie van testresultaten in psychologisch onderzoek. Methode: Vijftig studenten van de bachelor Psychologie aan de Rijksuniversiteit Groningen werden via SONA geworven en ondergingen een testbatterij bestaande uit de WAFS (Perception and Attention Functions: Selective Attention), Reliable Digit Span (RDS), Amsterdam Korte termijn Geheugen Test (AKGT), Medical Symptom Validity Test (MSVT) en Groningen Effort Test (GET). De testen werden in vaste volgorde afgenomen in een gecontroleerde testomgeving. Na de assessment rapporteerden deelnemers hun motivatie op een schaal van 0 tot 100. Resultaten: Er werden geen significante afwijkingen van de verwachte faalpercentages (5-10%) gevonden voor vier van de vijf PVT’s. Bij de AKGT, MSVT, RDS en GET-error bleef het faalpercentage binnen of onder het verwachte bereik. Alleen de GET-index liet een significant verhoogd faalpercentage zien (34%). Slechts 8% van de deelnemers faalde op twee of meer testen. Er werden geen consistente verschillen gevonden in zelfgerapporteerde motivatie tussen falende en niet-falende deelnemers. Met uitzondering van één onderdeel van de GET, hier werd een significant verschil tussen de groepen vastgesteld. Conclusie: Deze resultaten suggereren dat binnen een niet-klinische populatie, verschillen in inzet en testvaliditeit bestaan, waarbij zelfgerapporteerde motivatie echter geen duidelijke rol speelt. Over het algemeen kan geconcludeerd worden dat eerstejaarsstudenten niet in aanzienlijke mate onderpresteren. Dit huidige onderzoek onderstreept het belang van gebruik van PVT’s om betrouwbare cognitieve prestaties vast te stellen, ook bij jonge, gezonde universiteitsstudenten.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Fuermaier, A.B.M. |
Degree programme: | Psychology |
Differentiation route: | Clinical Neuropsychology (CN) [Master Psychology] |
Date Deposited: | 02 Jul 2025 12:25 |
Last Modified: | 02 Jul 2025 12:25 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5235 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |