Scheper, Lotte (2025) Een empirisch onderzoek naar ervaringen van onderwijsprofessionals met betrekking tot peer-tutorlezen in het primair onderwijs. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
BachelorscriptieLotte-Scheper.pdf Download (503kB) | Preview |
Abstract
Eerdere studies hebben aangetoond dat peer-tutorlezen een positief effect heeft op de leesvaardigheid van kinderen. Er is echter weinig bekend over de ervaringen van onderwijsprofessionals en hoe peer-tutorlezen op basisscholen wordt vormgegeven. Het doel van dit onderzoek is om praktijkervaringen te koppelen aan theorieën over peer-tutorlezen. Deze studie heeft een empirisch design bestaande uit semi-gestructureerde interviews afgenomen bij onderwijsprofessionals op school x (n=3) en een vragenlijst ingevuld door onderwijsprofessionals op basisscholen in Nederland (n=12). De resultaten laten zien dat onderwijsprofessionals tevreden zijn over het peer-tutorlezen op de school, maar dat er ruimte is voor verbetering. Als positief aspect wordt het lezen op niveau in een kleine groep genoemd. Als knelpunten worden genoemd: het creëren van een rustige plek en te weinig evaluatiemomenten tussen onderwijsprofessionals en tutoren/tutees. Een deel van de kenmerken van effectief peer-tutorlezen is volgens onderwijsprofessionals van toepassing op school x en andere basisscholen in Nederland. Dit onderzoek biedt praktijkervaringen van onderwijsprofessionals die de professionals kunnen stimuleren om na te denken over de organisatie van peer-tutorlezen op hun school om de leesvaardigheid van de leerlingen te verbeteren. Vervolgonderzoek kan de perspectieven van tutoren en tutees meenemen om een completer overzicht te vormen, gebaseerd op ervaringen met peer-tutorlezen.
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Veldman, M.A. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 02 Jul 2025 12:28 |
Last Modified: | 02 Jul 2025 12:28 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5238 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |