Janssen, Leoni (2025) Psychiatrische assistentiehonden: een internationale vergelijking. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
![]() |
Text
Thesis-Leoni-Janssen-Orthopedagogiek-2025.pdf Restricted to Repository staff only Download (652kB) |
Abstract
Uit onderzoek blijkt dat psychiatrische assistentiehonden een belangrijke bijdrage kunnen leveren aan het welzijn van veteranen. Er is echter weinig onderzoek gedaan naar psychiatrische assistentiehonden voor andere doelgroepen. Deze studie heeft als doel een vergelijking te maken tussen drie onderzoeken naar psychiatrische assistentiehonden om te zien of de kennisbasis voor de effectiviteit van de inzet van psychiatrische assistentiehonden vergroot kan worden. Door een vergelijking te maken tussen Amerikaans onderzoek (psychiatrische assistentiehonden voor veteranen), Australisch onderzoek (psychiatrische assistentiehonden voor gewone burgers van alle leeftijden met psychiatrische problematiek) en Nederlands onderzoek (psychiatrische assistentiehonden voor jongeren tussen de 16 en 30 jaar) is in kaart gebracht welke (overeenkomstige) taken de honden uitvoeren. Daarnaast is er een vergelijking gemaakt tussen het Australische en het Nederlandse onderzoek over de invloed van de assistentiehond op de kwaliteit van leven van de eigenaar (wat de hond betekent). Uit de resultaten blijkt dat de psychiatrische assistentiehonden veel overeenkomstige taken hebben. Desondanks kwamen er een paar verschillen naar voren. Ten eerste lijken assistentiehonden voor veteranen een grotere rol te spelen in het verzekeren van fysieke veiligheid. Ten tweede suggereert het Amerikaanse onderzoek dat de belangrijkste getrainde taken van assistentiehonden voor veteranen gericht zijn op het signaleren en kalmeren van angst, terwijl de onderzoeken naar assistentiehonden voor burgers uitwijzen dat de signalerings- en kalmeringstaken breder worden ingezet. Wat betreft kwaliteit van leven laten de Australische- en Nederlandse onderzoeken veel overeenkomsten zien. De thema’s gezelschap, hoop, onafhankelijkheid, sociaal functioneren, veiligheid en vertrouwen komen in beide onderzoeken naar voren.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Steen, S. van der |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 02 Jul 2025 12:50 |
Last Modified: | 02 Jul 2025 12:50 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5246 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |