Dam, Nicky (2025) “Door de training dacht ik: oh, daar zit dus wel iets achter… hij voelt zich niet gezien of gehoord” Een gecombineerd kwantitatief en kwalitatief onderzoek naar de werkzaamheid van de groepscursus Druk & Dwars in de kinderopvang. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
DamS4858395masterthesis.pdf Download (510kB) | Preview |
Abstract
Dit onderzoek was gericht op de werkzaamheid van de Druk & Dwars groepscursus voor pedagogisch medewerkers in de kinderopvang, gegeven door ingetrainde collega’s. Onderzocht is in hoeverre de groepscursus invloed heeft op de pedagogische visie, zelfeffectiviteit, perceptie van druk en dwars gedrag bij kinderen en het stressniveau van pedagogisch medewerkers. Een mixed-methods design is toegepast, waarbij 46 medewerkers van Stichting Kinderopvang Stad Groningen vragenlijsten invulden vóór, direct na en acht weken na de groepscursus. Deze kwantitatieve data is geanalyseerd met gepaarde t-toetsen. Daarnaast zijn vijf semigestructureerde interviews afgenomen. De analyses van de vragenlijst tonen een significante verschuiving in de visie op ADHD: van een meer biomedisch naar een meer orthopedagogisch perspectief. Dit effect bleek ook na acht weken nog zichtbaar. Voor zelfeffectiviteit en perceptie van gedrag zijn geen significante effecten gevonden. Opvallend is een significante toename in ervaren stress tussen de voormeting en follow-up meting. De interviews schetsen een positiever beeld: deelnemers ervaren meer handelingsmogelijkheden, hoger zelfvertrouwen, een andere kijk op druk en dwars gedrag en betere omgang met stress. Met de combinatie van methoden is te concluderen dat de groepscursus impact kan hebben die niet altijd direct zichtbaar is in meetbare data, maar wel tot uiting komt in persoonlijke ervaringen van de deelnemers. Uit dit onderzoek blijkt dat de Druk & Dwars groepscursus vooral impact heeft op de pedagogische visie en op persoonlijke ervaringen van pedagogisch medewerkers, welke niet zichtbaar zijn in kwantitatieve meetgegevens.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Batstra, L. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 02 Jul 2025 12:52 |
Last Modified: | 02 Jul 2025 12:52 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5247 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |