Javascript must be enabled for the correct page display

Omgaan met meetnauwkeurigheid van Cito scores

Post, W. (2022) Omgaan met meetnauwkeurigheid van Cito scores. Bachelor thesis, Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB).

[img]
Preview
Text
Bachelorwerkstuk W.Post (s3733157).pdf

Download (646kB) | Preview

Abstract

Cito-scores worden door docenten over het algemeen als betrouwbaar beschouwd. In werkelijkheid is er een betrouwbaarheidsinterval van 68% dat aangeeft dat de verkregen score een zekere mate van onzekerheid met zich meebrengt. Het visualiseren van het huidige score-interval zou het bewustzijn van die onzekerheid kunnen vergroten. Dat is nodig omdat slechts 25% van de docenten het huidige score-interval gebruikt. In dit onderzoek is gekeken naar de manier waarop 12 leraren in het basisonderwijs verschillende visualisaties van meetonzekerheid interpreteren: de errorbar, de violinplot, de gradiënt plot en de quantile dotplot. Bij de semigestructureerde interviews kregen de docenten eerst een voorbeeld van een leerlingrapport van een leerling uit groep vijf te zien. Er werd de leerkrachten gevraagd naar de interpretatie van het score-interval dat wordt weergegeven in een van de vier visualisaties van dit onderzoek. Alle fragmenten uit het interview met betrekking tot de interpretatie van de visualisaties zijn gecodeerd met het programma Atlas TI. Uit de interviews bleek dat de grenzen van de errorbar vaak werden geïnterpreteerd als een afbakening van het gebied waarin de score van de leerling zich had kunnen bevinden. De errorbar werd als duidelijk en overzichtelijk ervaren. De curve van de violin plot werd vaak geïnterpreteerd als het gemiddelde van de groep, maar soms was de betekenis ervan niet erg duidelijk vanwege de grote uiteinden. De gradiënt plot werd soms geïnterpreteerd als een weergave van onzekerheid, waarbij het steeds onwaarschijnlijker werd dat een score zou worden behaald naarmate de zwarte kleur lichter werd. De quantile dotplot leek voor sommige leerkrachten moeilijk te interpreteren omdat de betekenis van de bolletjes onduidelijk was. De resultaten van dit onderzoek bieden de mogelijkheid om verder onderzoek te doen, bijvoorbeeld om erachter te komen waarom leerkrachten de grenzen van de errorbar waarderen. Met een aantal verschillende onderzoeken is uiteindelijk een visualisatie te vinden die leidt tot het correct meenemen van onzekerheid bij de interpretatie van Cito-scores.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Frans, N.
Degree programme: Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB)
Differentiation route: None [Bachelor AOLB]
Date Deposited: 17 Jun 2022 08:04
Last Modified: 17 Jun 2022 08:04
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/525

Actions (login required)

View Item View Item