Javascript must be enabled for the correct page display

Kan het Aantal Overeenkomsten Tussen Gesprekspartners Affectieve Polarisatie Beïnvloeden bij een Meningsverschil?

Prins, Boudewijn Edgar (2025) Kan het Aantal Overeenkomsten Tussen Gesprekspartners Affectieve Polarisatie Beïnvloeden bij een Meningsverschil? Bachelor thesis, Psychology.

[img] Text
Kan-het-Aantal-Overeenkomsten-Tussen-Gesprekspartners-Affectieve-Polarisatie-Benvloeden-bij-een-Meningsverschil.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (547kB)

Abstract

In de huidige studie werd onderzocht wat de invloed was van het aantal overeenkomsten tussen gesprekspartners in een interactief onlinegesprek, op de mate van affectieve polarisatie. De mate van affectieve polarisatie was onderverdeeld in twee variabelen (a) ervaren verbondenheid met de gesprekspartner, (b) affectieve polarisatie jegens andersdenkenden. Voor het huidige onderzoek werden drie experimentele condities opgezet, namelijk een conditie waarin de gesprekspartners het samen eens waren over stelling, een conditie waarin de gesprekspartners het samen oneens waren over de stelling en een conditie waarin de gesprekspartners het oneens met elkaar waren over de stelling. Er is gebruikgemaakt van online vragenlijsten in combinatie met een interactief onlinegesprek. Aan het onderzoeken deden 447 deelnemers mee, in de leeftijd van 19 tot en met 83 jaar, overwegend afkomstig uit de Verenigde Staten. In de conditie met tegengestelde mening werd een significant resultaat gevonden, waarbij een hoger aantal overeenkomsten de ervaren verbondenheid positief beïnvloedt. Dit biedt een belangrijk aanknopingspunt voor toekomstig onderzoek en voor een fundament voor interventies om mensen met tegengestelde meningen samen te brengen. Daarentegen werd er geen significant resultaat gevonden van een afname in de mate van affectieve polarisatie jegens andersdenkenden in het algemeen.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Koudenburg, N.
Degree programme: Psychology
Differentiation route: None [Bachelor Psychology]
Date Deposited: 02 Jul 2025 13:47
Last Modified: 02 Jul 2025 13:47
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5253

Actions (login required)

View Item View Item