Javascript must be enabled for the correct page display

Ik zie, ik zie, wat jij niet ziet: De pedagogische functie van spel volgens de Reformpedagogiek

Sijnstra, Rosanne (2025) Ik zie, ik zie, wat jij niet ziet: De pedagogische functie van spel volgens de Reformpedagogiek. Bachelor thesis, Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB).

[img]
Preview
Text
BachelorscriptieRosanneSijnstra-S4853806.pdf

Download (785kB) | Preview

Abstract

Deze studie onderzoekt de pedagogische functie van spel binnen de context van de Reformpedagogiek, aan de hand van het werk van Jan Ligthart en Hindericus Scheepstra. Door middel van kwalitatief historisch onderzoek zijn zowel hun theoretische werken als hun leesboekjes voor kinderen geanalyseerd. De resultaten tonen aan dat spel volgens Ligthart en Scheepstra een middel voor kinderen is om hun behoefte om de wereld om zich heen te begrijpen te vervullen. Dit doen zij door te observeren, te ervaren en zelf dingen te creëren. Daarnaast kunnen ouders hun kinderen tijdens het spel begeleiden. Uit de resultaten komen vier vormen van spel terug in de leesboekjes: ontdekkend spel, fantasiespel, maakspel en het spelen van spelletjes. De visie van Ligthart en Scheepstra op spel sluit aan bij de kernideeën van de Reformpedagogiek en past bij de speltheorieën van Bühler, Piaget, Groos en Hall.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Parlevliet, S.
Degree programme: Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB)
Differentiation route: None [Bachelor AOLB]
Date Deposited: 02 Jul 2025 13:48
Last Modified: 02 Jul 2025 13:48
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5254

Actions (login required)

View Item View Item