Javascript must be enabled for the correct page display

Wat betekent herstel? Een kwalitatief onderzoek naar herstelbeleving bij jongeren na suïcidale gedachten of gedragingen

Zuijlen, Dax van (2025) Wat betekent herstel? Een kwalitatief onderzoek naar herstelbeleving bij jongeren na suïcidale gedachten of gedragingen. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img] Text
DaxvanZuijlens4957997Bachelorscriptie.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (358kB)

Abstract

Suïcidaliteit is een urgent volksgezondheidsprobleem onder adolescenten en jongvolwassenen. Hoewel veel onderzoek zich heeft gericht op risicofactoren en preventie, is er weinig bekend over hoe jongeren herstel definiëren nadat zij suïcidale gedachten of gedragingen hebben ervaren. Deze kwalitatieve studie onderzoekt hoe jongeren van 16 tot 22 jaar, die zichzelf als hersteld van suïcidaliteit beschouwen, herstel conceptualiseren en of hun definitie verschilt afhankelijk van het feit of zij zichzelf hebben beschadigd of een suïcidepoging hebben gedaan. Op basis van thematische analyse van 11 semigestructureerde interviews kwamen vier kernonderwerpen naar voren: (1) zingeving en toekomstperspectief, (2) sociale verbondenheid en steun, (3) emotionele stabiliteit en copingstrategieën, en (4) veranderingen in zelfbeeld. De bevindingen laten zien dat herstel meestal wordt ervaren als een persoonlijk en voortdurend proces, in plaats van als een duidelijke eindtoestand. Hoewel beide groepen het belang van emotieregulatie en een verbeterd zelfbeeld benadrukten, gaven deelnemers met zelfbeschadigend gedrag vaker aan dat toekomstgericht denken en interpersoonlijke steun voor hen cruciaal waren. Daarentegen legden deelnemers zonder gedragsmatige uitingen van suïcidaliteit meer nadruk op interne copingmechanismen en zelfredzaamheid. Deze verschillen wijzen erop dat herstel verschillend kan worden ervaren en gedefinieerd, afhankelijk van iemands gedragsmatige voorgeschiedenis met suïcidaliteit. Wel moet worden opgemerkt dat de steekproef voornamelijk bestond uit deelnemers met een geschiedenis van zelfbeschadiging of suïcidepogingen, wat de generaliseerbaarheid van de vergelijking tussen beide groepen beperkt. De resultaten onderstrepen het belang van persoonsgerichte zorg en de noodzaak van nazorg op maat, die aansluit bij de uiteenlopende herstelervaringen van jongeren. Inzicht in deze subjectieve definities van herstel kan bijdragen aan effectievere geestelijke gezondheidszorg en beleidsvorming voor suïcidale jongeren.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Gijzen, M.W.M.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 02 Jul 2025 13:49
Last Modified: 02 Jul 2025 13:49
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5255

Actions (login required)

View Item View Item