Bronsema, Annika (2025) Een egodocumentenanalyse: hoe jongvolwassenen met een oncologische aandoening sociale steun in hun netwerk ervaren. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
![]() |
Text
annikabronsema-s5279143-eindversie.pdf Restricted to Repository staff only Download (984kB) |
Abstract
Jongvolwassenen met kanker bevinden zich in een levensfase waarin autonomie, identiteitsvorming en sociale verbondenheid centraal staan. Een kankerdiagnose in deze periode kan hun ontwikkeling ernstig verstoren en de afhankelijkheid van hun sociale netwerk vergroten. Deze studie onderzoekt welke actoren binnen het sociale netwerk steun bieden, welke soorten steun ze bieden en hoe deze steun door de jongvolwassenen wordt ervaren. Twee egodocumenten werden thematisch geanalyseerd en vergeleken: ‘Voor altijd jong’ van Jade Kops en ‘Longeneeslijk’ van Eva Hermans-Kroot. De analyse richt zich op vijf sociale netwerkactoren (familie, partner, vrienden, zorgprofessionals en lotgenoten) en vier soorten steun (emotioneel, instrumenteel, informatief en waarderend). De resultaten laten zien dat steun het meest waardevol is wanneer deze is afgestemd op persoonlijke behoeften, ruimte biedt voor emoties en bijdraagt aan een gevoel van veiligheid en verbondenheid. Familieleden, met name moeders, spelen een centrale rol bij het bieden van emotionele en instrumentele steun. Bij oudere jongvolwassenen wordt deze rol deels overgenomen door de partner. Vrienden dragen bij door afleiding, erkenning en een gevoel van normaliteit te bieden. Zorgprofessionals bieden meer dan alleen medische begeleiding: hun empathie en betrokkenheid zorgen ervoor dat jongvolwassenen zich gehoord en gesteund voelen. Steun van lotgenoten biedt unieke erkenning door gedeelde ervaringen, maar kan ook emotioneel uitdagend zijn. Vanwege de kleine en homogene steekproef is de generaliseerbaarheid van deze studie beperkt. Toekomstig onderzoek zou meer diverse perspectieven moeten omvatten. Het is ook aan te bevelen om ondersteunende interventies in de AYA-zorg beter af te stemmen op de individuele behoeften en levensfase van jongvolwassenen met kanker.
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Brouwer, J. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 02 Jul 2025 14:52 |
Last Modified: | 02 Jul 2025 14:52 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5257 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |