Javascript must be enabled for the correct page display

Diversiteitsdagboeken: Proactiviteit in de reflecties van startende leerkrachten op diversiteit in de onderwijspraktijk

Kempen, Rosa van (2025) Diversiteitsdagboeken: Proactiviteit in de reflecties van startende leerkrachten op diversiteit in de onderwijspraktijk. Bachelor thesis, Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB).

[img] Text
Bachelorscriptie-Rosa-van-Kempen-S4414608-voor-bibliotheek.pdf
Restricted to Repository staff only until 2 July 2035.

Download (548kB)

Abstract

In het licht van het belang van inclusief onderwijs onderzoekt deze studie hoe beginnende leraren reflecteren op diversiteit in de klas en in hoeverre zij proactief gedrag vertonen naar aanleiding van deze reflecties. Het onderzoek maakt gebruik van het concept van kritieke incidenten – alledaagse gebeurtenissen in de klas die aanleiding geven tot diepere reflectie – en bekijkt hoe proactiviteit zich manifesteert in deze momenten. Een kwalitatieve inhoudsanalyse werd uitgevoerd op 59 audio-dagboekfragmenten van tien beginnende leraren, waarin zij reflecteerden op kritieke incidenten met betrekking tot diversiteit, zoals etniciteit, religie, gender, sociaaleconomische status of speciale onderwijsbehoeften. In meer dan driekwart van de geïdentificeerde kritieke incidenten vertoonden leraren een vorm van proactiviteit, hetzij als voorgenomen, hetzij als daadwerkelijk gerealiseerde verandering. Deze reacties werden gecategoriseerd volgens het kader van Parker et al. (2010) in can do (zelfeffectiviteit), reason to (waarden/motieven), en energized to (emotionele drijfveren) proactiviteit. De meeste proactieve reacties waren gemotiveerd door interne waarden (reason to), gevolgd door emotionele prikkels (energized to). Acties gedreven door zelfeffectiviteit (can do) kwamen zelden voor. Sommige leraren beschreven ook bewuste keuzes om niet te handelen, wat eveneens als een vorm van proactiviteit werd meegenomen. Deze studie benadrukt de rol van kritische reflectie in het bevorderen van proactief lesgeven in reactie op diversiteit. Audio-dagboeken bleken een waardevol instrument om deze reflectieve processen vast te leggen. De bevindingen bieden praktische handvatten voor lerarenopleidingen die inclusief lesgeven willen ondersteunen.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Deunk, M.I.
Degree programme: Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB)
Differentiation route: None [Bachelor AOLB]
Date Deposited: 02 Jul 2025 14:54
Last Modified: 02 Jul 2025 14:54
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5258

Actions (login required)

View Item View Item