Javascript must be enabled for the correct page display

De ervaren uitdagingen van docenten binnen het academisch onderwijs in Active Learning Classrooms

Riksten, Anne (2025) De ervaren uitdagingen van docenten binnen het academisch onderwijs in Active Learning Classrooms. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Riksten-2025---De-ervaren-uitdagingen-van-docenten-binnen-het-academisch-onderwijs-in-Active-Learning-Classrooms.pdf

Download (486kB) | Preview

Abstract

Afgelopen jaren geven wetenschappers steeds vaker de voorkeur aan Actief Leren in het hoger onderwijs. Dit Actief Leren wordt gefaciliteerd door Active Learning Classrooms. Deze nieuwe leerruimtes stimuleren docenten om na te denken over hun onderwijs, maar het vormgeven van onderwijs in een ALC kan voor docenten ook uitdagingen meebrengen. De onderzoeksvraag was: Welke uitdagingen ervaren docenten bij het doceren in Active Learning Classrooms in het hoger onderwijs? Huidig onderzoek is deel van een groter onderzoek naar Active Learning Classrooms aan de Rijksuniversiteit van Groningen. Hiervoor zijn twee vragenlijsten ontwikkeld en deze zijn afgenomen bij docenten aan de RUG. De antwoorden op de nameting zijn in dit onderzoek geanalyseerd aan de hand van een deductieve inhoudsanalyse. De thema’s gevonden in de literatuur betreffen: (1) Studenten; (2) Docenten; (3) instructionele steun en (4) institutionele omgeving. De resultaten laten zien dat de uitdagingen die docenten ervaren veelvoudig en divers zijn. De uitdaging die het meest ervaren werd, is het werken met de technologie. De resultaten laten zien dat de uitdagingen die docenten ervaren veelvoudig en divers zijn. De uitdagingen vallen allemaal binnen deze thema's. Echter, niet alle docenten ervaren hun studenten als een uitdaging voor Actief Leren. Dit onderzoek geeft meer inzicht in de uitdagingen die docenten ervaren. Daarbij kan het als startpunt gebruikt worden voor het organiseren van ondersteuning in Active Learning Classrooms.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Blom, B.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 04 Jul 2025 10:06
Last Modified: 04 Jul 2025 10:06
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5268

Actions (login required)

View Item View Item