Doornbusch, Jacqueline (2025) Het stimuleren van de Zelfcontrole en de Zelfdeterminatie in het Onderwijs om het Vroegtijdig Schoolverlaten onder Kwetsbare Jongeren te verminderen. Master thesis, Psychology.
|
Text
MastertheseJacquelineDoornbuschS4004183---pdf.pdf Download (734kB) | Preview |
Abstract
Het aantal jongeren dat per jaar vervroegd stopt met school stijgt in Nederland. Om dit tegen te gaan is het van belang dat het onderwijs de grip onder deze jongeren vergroot. Deze masterthese geeft aanbevelingen hoe Nederlandse scholen zelf kunnen bijdragen aan het vergroten van de grip onder jongeren. Het narratieve literatuuronderzoek onderzoekt hoe zelfcontrole en zelfdeterminatie (autonomie, competentie, verbondenheid) gestimuleerd kunnen worden in het onderwijs. Aan de hand van 52 geselecteerde bronnen zijn de bevindingen thematisch geordend; namelijk in cognitieve-, emotiegerichte- , gedrags- en omgevingsgerichte interventies. Op grond van deze informatie zijn er vier aanbevelingen voor het onderwijs geformuleerd, gebaseerd op het ecologisch ontwikkelingsmodel van Bronfenbrenner. Dit model kan de interventies op verschillende niveaus binnen het onderwijs integreren, wat scholen de mogelijkheid biedt alle aanbevelingen tegelijk toe te passen. Hoewel het onderzoek beperkingen kent op het gebied van reproduceerbaarheid en mogelijke selectiebias, bieden de resultaten waardevolle inzichten en eerste handvaten voor onderwijsprofessionals. Hiermee geeft de masterthese een antwoord op de hoofdvraag; ‘Hoe kan het onderwijs bijdragen aan het bevorderen van zelfcontrole, autonomie, competentie en verbondenheid om het vroegtijdig schoolverlaten bij sociaaleconomisch kwetsbare jongeren te verminderen?’.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Gaag, M.A.E. van der |
Degree programme: | Psychology |
Differentiation route: | Ontwikkelingspsychologie (O) [Master Psychology] |
Date Deposited: | 04 Jul 2025 10:01 |
Last Modified: | 04 Jul 2025 10:01 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5269 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |