Javascript must be enabled for the correct page display

Samenwerking in het hoger onderwijs: de rol van ‘common ground’ op ervaring onderling vertrouwen tussen studenten

Koedoot, Nienke (2025) Samenwerking in het hoger onderwijs: de rol van ‘common ground’ op ervaring onderling vertrouwen tussen studenten. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img] Text
NienkeKoedoot-S4466594-Bachelorwerkstuk.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (580kB)

Abstract

In het hoger onderwijs wordt er steeds vaker ingezet op de vaardigheid samenwerkend leren. Hoewel samenwerking op zichzelf veel potentie biedt, blijft in de praktijk de meerwaarde ervan voor het individuele leerproces niet altijd vanzelfsprekend. Dit onderzoek richt zich op de ervaringen van studenten binnen een samenwerkingsverband, met specifieke aandacht voor het ontstaan van common ground (gedeeld begrip) en onderling vertrouwen. Er is onderzocht hoe het onderling vertrouwen bijdroeg aan taakgerichte en sociaal gerichte common ground. Aan de hand van semigestructureerde intake- en exit-interviews en aangeleverde audiofragmenten van participanten, is kwalitatieve data verzameld bij een kleinschalige, doelgericht geselecteerde steekproef met studenten uit het hoger onderwijs. De bevindingen tonen aan dat common ground en vertrouwen elkaar cyclisch versterken: bekendheid met elkaar leidt tot positieve verwachtingen en een zelfstandige manier van samenwerken. Deze zelfstandigheid blijkt efficiënt, maar kan het leren juist beperken. Sociale cohesie vergroot weliswaar de bereidheid om elkaar te ondersteunen, maar kan ook leiden tot het vermijden van constructieve feedback. Cruciaal is dat het actief uiten van feedback niet alleen bijdraagt aan een soepel verlopende samenwerking, maar ook aan een meer gelijkwaardige bijdrage van groepsleden. Het onderzoek biedt aanknopingspunten voor het ontwikkelen van richtlijnen en interventies die samenwerking binnen het onderwijs effectiever én leerzamer maken.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Renting, N. and Mascareno Lara, M.N.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Other [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 04 Jul 2025 10:31
Last Modified: 04 Jul 2025 10:31
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5272

Actions (login required)

View Item View Item