Horlings, Janine (2025) De zelfeffectiviteit van leerkrachten in verschillende typen basisonderwijs ten aanzien van kwetsbare leerlingen. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
Definitieve-versie-masterthesis-Orthopedagogiek-Janine-Horlings.pdf Download (493kB) | Preview |
Abstract
Dit mixed-methods onderzoek onderzocht wat basisschoolleerkrachten verstaan onder kwetsbare leerlingen en in hoeverre de zelfeffectiviteit van leerkrachten verschilt ten aanzien van kwetsbare en niet-kwetsbare leerlingen. Daarnaast is onderzocht of de zelfeffectiviteit ten aanzien van kwetsbare leerlingen verschilt tussen beginnende en ervaren leerkrachten en tussen leerkrachten uit verschillende typen basisonderwijs. In het voorjaar en najaar van 2024 is een digitale vragenlijst met open en gesloten vragen verspreid onder basisschoolleerkrachten in Nederland. In totaal zijn de kwalitatieve gegevens van 131 leerkrachten en de kwantitatieve gegevens van 113 leerkrachten geanalyseerd. De data zijn geanalyseerd met behulp van een thematische analyse, t-toetsen en een variantieanalyse. Uit de resultaten blijkt dat leerkrachten verschillende factoren aandragen die bijdragen aan de kwetsbaarheid van leerlingen, waaronder de thuissituatie en omgevingsfactoren, persoonlijke en psychische problemen en cognitieve-/leerproblemen. De zelfeffectiviteit van leerkrachten is significant lager ten aanzien van kwetsbare leerlingen dan ten aanzien van niet-kwetsbare leerlingen, met een grotere spreiding binnen deze eerste groep. Er werden echter geen significante verschillen gevonden in zelfeffectiviteit tussen beginnende en ervaren leerkrachten, noch tussen de verschillende typen basisonderwijs. Deze bevindingen suggereren dat ondersteuning gericht op het versterken van zelfeffectiviteit relevant is voor alle leerkrachten, ongeacht hun ervaring of type onderwijs en dat dit kan bijdragen aan effectievere begeleiding van kwetsbare leerlingen.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Kupers, W.E. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 04 Jul 2025 13:23 |
Last Modified: | 04 Jul 2025 13:23 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5274 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |