Javascript must be enabled for the correct page display

Zekerheid in de doorstroombeslissing naar groep 3: Een vignetstudie naar de rol van sociaal-emotionele vaardigheden

Assink, Femke (2025) Zekerheid in de doorstroombeslissing naar groep 3: Een vignetstudie naar de rol van sociaal-emotionele vaardigheden. Master thesis, Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Masterscriptie-S4486161-F.-Assink.pdf

Download (4MB) | Preview

Abstract

Leerkrachten in het Nederlandse kleuteronderwijs moeten vaak beslissen of een kind klaar is voor de overstap van groep 2 naar groep 3, een beslissing met langdurige gevolgen voor de onderwijscarrière van kinderen. Deze beslissingen worden vaak beïnvloed door een combinatie van factoren, waaronder cognitieve vaardigheden, sociaal-emotionele ontwikkeling en gedrag in de klas. Hoewel eerder onderzoek heeft aangetoond dat sociaal-emotionele vaardigheden invloed kunnen hebben op het oordeel van leerkrachten, is het nog onduidelijk hoe deze vaardigheden de zekerheid van de beslissing beïnvloeden. Deze studie onderzoekt de relatie tussen sociaal-emotionele vaardigheden en de zekerheid waarmee leerkrachten een overgangsbeslissing nemen, via een vignettenstudie onder 108 kleuterleerkrachten. De deelnemers beoordeelden acht hypothetische leerlingprofielen, die systematisch varieerden in sociaal-emotionele vaardigheden, cognitieve vaardigheden en geboortemaand. De zekerheid over de overgangsbeslissing werd gemeten op een schaal van zes punten. Multilevel-analyses laten zien dat hogere sociaal-emotionele vaardigheden samenhangen met een grotere beslissingszekerheid, ook wanneer wordt gecontroleerd voor cognitieve vaardigheden en leeftijd. Dit effect was het sterkst wanneer de cognitieve vaardigheden gemiddeld waren, wat suggereert dat sociaal-emotionele signalen belangrijker worden wanneer de schoolrijpheid minder eenduidig is. Vooral gedragingen zoals taakgerichtheid, het kunnen innemen van een sociaal perspectief, oplettendheid en weinig nervositeit bleken doorslaggevend in de beoordeling van leerkrachten. Deze bevindingen onderstrepen dat sociaal-emotionele vaardigheden een betekenisvolle en contextgevoelige rol spelen in het professionele oordeel van leerkrachten. De studie draagt bij aan een groter bewustzijn onder leerkrachten en ondersteunt een beter onderbouwde en transparantere besluitvorming bij de belangrijke overgang van kleuter- naar basisonderwijs.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Deunk, M.I. and Timmermans, A.C.
Degree programme: Educational Sciences
Differentiation route: Onderwijskunde [Master Educational Sciences]
Date Deposited: 04 Jul 2025 13:44
Last Modified: 04 Jul 2025 13:44
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5277

Actions (login required)

View Item View Item