Gros, Nienke (2025) In hoeverre verschillen de toetsen binnen de lesmethode Stepping Stones tussen vmbo-bk en vmbo-k(g)t? Een analyse van toetsdifferentiatie binnen de lesmethode Stepping Stones voor het vak Engels in leerjaar 1 van vmbo-bk en vmbo-k(g)t. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
BachelorwerkstukNienkeGrosS5410630.pdf Download (804kB) | Preview |
Abstract
In Nederland volgt ongeveer 50% van de leerlingen een opleiding in het voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs (vmbo). Het vmbo kent vier verschillende leerwegen: 1. Basisberoepsgerichte leerweg (vmbo-bb); 2. Kaderberoepsgerichte leerweg (vmbo-kb); 3. Gemengde leerweg (vmbo-gl); 4. Theoretische leerweg (vmbo-tl). In deze studie werd onderzocht hoe de differentiatie tussen het meer praktijkgerichte vmbo-bk en het meer theoretisch gerichte vmbo-k(g)t in het curriculum is vastgelegd en hoe groot de verschillen tussen deze leerwegen in de praktijk zijn. Hierbij lag de focus op de verschillen in toetsing, specifiek gericht op de toetsen van de lesmethode Stepping Stones voor het schoolvak Engels. De volgende onderzoeksvraag werd geformuleerd: ‘In hoeverre verschillen de toetsen binnen de lesmethode Stepping Stones tussen vmbo-bk en vmbo-k(g)t)?’. Deze studie maakte gebruik van een documentanalyse. Van de lesmethode Stepping Stones werden 96 toetsopgaven geanalyseerd aan de hand van de herziene taxonomie van Bloom, die onderzocht welke kennissoorten en cognitieve processen werden getoetst. Deze analyse toonde aan dat het verschil in kennissoorten tussen de twee onderwijsniveaus verwaarloosbaar was. Er werd een klein verschil gevonden in de getoetste cognitieve processen, maar dit verschil was niet significant. Er kan geconcludeerd worden dat de toetsen binnen de lesmethode Stepping Stones minimaal verschillen tussen vmbo-bk en vmbo-k(g)t. Op basis van de bevindingen van dit onderzoek wordt aanbevolen om verder onderzoek te doen naar de mate waarin de lesmethode differentieert tussen vmbo-bk en vmbo-k(g)t, maar ook tussen havo en vwo.
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Korpershoek, H. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 04 Jul 2025 13:46 |
Last Modified: | 04 Jul 2025 13:46 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5278 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |