Javascript must be enabled for the correct page display

Streven naar kritische en maatschappelijk bewuste historici: Noord-Nederlandse geschiedenisdocenten conceptualiseren kritisch denken en burgerschap binnen relevant geschiedenisonderwijs

Honebecke, Robin (2025) Streven naar kritische en maatschappelijk bewuste historici: Noord-Nederlandse geschiedenisdocenten conceptualiseren kritisch denken en burgerschap binnen relevant geschiedenisonderwijs. Master thesis, Educational Sciences.

[img] Text
Definitief_Masterscriptie_Honebecke_S3151492_goedeversie.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (738kB)

Abstract

De relevantie van het geschiedenisonderwijs op Nederlandse havo- en vwo-scholen staat zowel binnen als buiten het klaslokaal onder druk. Burgerschapsvorming wordt gezien als een kans om deze relevantie te vergroten. Binnen het Nederlandse curriculum is het echter onduidelijk hoe historisch redeneren hier exact aan bijdraagt. Ook de rol van kritisch denken, als conceptueel sleutelbegrip tussen historisch redeneren en burgerschap, wordt niet duidelijk binnen het curriculum. Toch zetten geschiedenisdocenten deze concepten dagelijks in om relevant geschiedenisonderwijs te geven. Hun inzichten kunnen bijdragen aan het verduidelijken van de conceptuele relatie tussen historisch redeneren, kritisch denken en burgerschap. Daarom zijn tien geschiedenisdocenten uit Noord-Nederland geïnterviewd. De verkregen data is geanalyseerd met behulp van reflexieve thematische analyse. Hieruit kwamen drie hoofdthema’s en drie sub-thema’s naar voren die inzicht geven in hoe de docenten burgerschap, kritisch denken en historisch redeneren met elkaar verbinden binnen relevant geschiedenisonderwijs. De meeste docenten interpreteren de concepten op een manier die grotendeels aansluit bij het Nederlandse curriculum, maar ze beschouwen kritisch denken wel expliciet als onderdeel van burgerschap. Daarnaast blijven er conceptuele vragen over de begrippen en hun onderlinge samenhang. Er is dus nog steeds sprake van een definiëringsvraagstuk rondom burgerschap. Hierdoor blijft ook een gebrek aan curriculaire sturing bestaan voor de geschiedenisdocenten.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Mascareno Lara, M.N.
Degree programme: Educational Sciences
Differentiation route: Other [Master Educational Sciences]
Date Deposited: 07 Jul 2025 07:12
Last Modified: 07 Jul 2025 07:12
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5282

Actions (login required)

View Item View Item