Javascript must be enabled for the correct page display

Ieder kind welkom!? Kwalitatief onderzoek naar de attitudes van pedagogisch medewerkers rondom inclusie van kinderen met extra ondersteuningsbehoeften binnen de BSO

Witte, Gerry de (2025) Ieder kind welkom!? Kwalitatief onderzoek naar de attitudes van pedagogisch medewerkers rondom inclusie van kinderen met extra ondersteuningsbehoeften binnen de BSO. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img] Text
Gerry-de-WitteS5728576Masterthesisattitudes-pm-ers-inclusieve-BSO.pdf
Restricted to Repository staff only until 4 July 2033.

Download (686kB)

Abstract

Ondanks ontwikkelingen in Nederland richting een inclusieve samenleving in 2040, zijn volgens het College voor de Rechten van de Mens (2021) verdere stappen nodig voor een breed toegankelijke en inclusieve kinderopvang en BSO. Binnen de BSO spelen pedagogisch medewerkers een essentiële rol in het realiseren van een inclusieve BSO. Dit onder-zoek richt zich op de attitudes van pedagogisch medewerkers ten aanzien van de inclusie van kinderen met extra ondersteuningsbehoeften in de BSO. Thematische analyse van 13 inter-views laat zien dat pedagogisch medewerkers overwegend positief zijn, maar dat deze beïnvloed wordt door hun ervaring met extra ondersteuningsbehoeften, veiligheidsaspecten en de omvang van de extra ondersteuningsbehoefte van een kind. Toekomstig onderzoek kan zich richten op pedagogisch medewerkers zonder ervaring in de opvang van kinderen met extra ondersteuningsbehoeften, zodat beter ingespeeld kan worden op hun behoeften rondom een inclusieve BSO. Voor de praktijk is het van belang een duidelijke visie en beleid te ontwikkelen voor inclusie, waarbij gebruik wordt gemaakt van bestaande stappenplannen en aandacht is voor scholing voor pedagogisch medewerkers om succesvolle inclusieve opvang te realiseren. Sleutelwoorden: inclusie, extra ondersteuningsbehoeften, buitenschoolse opvang, attitude, pedagogisch medewerkers

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Kamphorst, E. and Brekhof, B.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 04 Jul 2025 13:59
Last Modified: 04 Jul 2025 13:59
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5283

Actions (login required)

View Item View Item