Javascript must be enabled for the correct page display

Technische leesvaardigheid en de continue benoemsnelheid in groep 3 en 4 van het basisonderwijs

Witting, Nora (2025) Technische leesvaardigheid en de continue benoemsnelheid in groep 3 en 4 van het basisonderwijs. Bachelor thesis, Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB).

[img]
Preview
Text
Bachelorwerkstuk-Nora-Witting-S4438582-.pdf

Download (685kB) | Preview

Abstract

Snelle automatisering van benoemen (Rapid Automatized Naming, RAN) wordt algemeen erkend als een belangrijke voorspeller van technische leesvaardigheid; echter, de voorspellende waarde kan variëren afhankelijk van de leeftijd en het type taak. Deze studie onderzoekt in hoeverre de voorspellende kracht van RAN verschilt tussen alfanumerieke (letters en cijfers) en niet-alfanumerieke (kleuren en objecten) taken bij Nederlandse basisschoolleerlingen in groep 3 en 4. Er werd gebruikgemaakt van een gestratificeerde steekproef van 530 kinderen. De deelnemers maakten gestandaardiseerde RAN-taken, fonemisch bewustzijnsmetingen en (pseudo)woordleestaken. De resultaten tonen aan dat leerlingen in groep 4 significant sneller presteerden op alle RAN-taken dan leerlingen in groep 3, met de meest uitgesproken verschillen bij alfanumerieke taken. Letterbenoeming bleek de sterkste voorspeller van woordleesvloeiendheid in beide groepen. Hoewel RAN consistent en positief correleerde met de leesuitkomsten — met name de EMT en de Klepel-R — werden er geen significante verschillen gevonden in de sterkte van deze correlaties tussen taaktypen. Regressieanalyses toonden aan dat RAN-taken respectievelijk 41% en 44% van de variantie in leesprestaties in groep 3 en 4 verklaarden. Deze bevindingen suggereren dat met name alfanumerieke RAN een stabiele en sterke voorspeller blijft van technische leesvaardigheid in de vroege leerjaren. De studie onderstreept de diagnostische waarde van RAN bij het identificeren van leerlingen met risico op leesproblemen en benadrukt het belang van zowel taakontwerp als consistente instructie bij vroege geletterdheidsbeoordelingen.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Groot, B.J.A. de
Degree programme: Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB)
Differentiation route: None [Bachelor AOLB]
Date Deposited: 04 Jul 2025 14:00
Last Modified: 04 Jul 2025 14:00
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5284

Actions (login required)

View Item View Item