Kerkvliet, Alexander (2025) AI-gegenereerde feedback in het onderwijs: een scoping review naar de aansluiting op effectieve feedbackstrategieën. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
250606BA-theseRAkerkvliets4576446.pdf Download (533kB) | Preview |
Abstract
In de afgelopen jaren heeft de integratie van artificiële intelligentie (AI) in onderwijscontexten aanzienlijke vooruitgang geboekt, met name door de inzet van AI-gegenereerde feedbacksystemen ter ondersteuning van schrijfvaardigheid en taalverwerving in het voortgezet en hoger onderwijs. Deze scoping review onderzoekt de typen feedback die worden gegenereerd door Large Language Models (LLM’s) en op Natural Language Processing (NLP) gebaseerde systemen, en beoordeelt in hoeverre deze aansluiten bij pedagogisch onderbouwde feedbackstrategieën zoals beschreven door Narciss (2008) en Van der Kleij (2019). Op basis van een systematische analyse van 29 peer-reviewed studies, gepubliceerd tussen 2021 en 2025, blijkt dat AI-gegenereerde feedback overwegend formatief en corrigerend van aard is, en effectief cognitieve functies vervult door fouten te signaleren en tekstuele verbeteringen voor te stellen. De integratie van metacognitieve en motiverende feedbackcomponenten, essentieel voor het bevorderen van zelfregulatie en studentmotivatie, blijkt echter inconsistent. Daarnaast wijst de review op een wijdverbreide toepassing van AI-feedback in online leeromgevingen, met wisselende mate van adaptiviteit aan individuele leerbehoeften. Deze resultaten tonen het potentieel van AI-systemen om technische aspecten van schrijven te verbeteren, maar onderstrepen ook tekortkomingen in het ondersteunen van diepgaand, reflectief leerproces. Praktische implicaties betreffen onder meer de noodzaak om AI-systemen uit te breiden met metacognitieve aanwijzingen en motiverende elementen, evenals professionele ontwikkeling van docenten om deze tools kritisch te implementeren. Deze studie draagt bij aan het onderwijskundige discours door een omvattende synthese te bieden van AI-feedbacktoepassingen en hun pedagogische waarde, en levert evidence-based aanbevelingen voor toekomstige ontwikkeling en implementatie.
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Strijbos, J.W. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Onderwijskunde [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 04 Jul 2025 14:34 |
Last Modified: | 04 Jul 2025 14:34 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5290 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |