Boer, Jorieke de (2025) De rol van domeinidentificatie in de relatie tussen stereotiepe bedreiging en wiskundeprestaties bij jongvolwassen vrouwen. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
Bachelorscriptie-Jorieke-de-Boer.pdf Download (1MB) | Preview |
Abstract
Stereotypebedreiging is de angst die vrouwen hebben dat ze beoordeeld zullen worden op basis van het stereotype dat vrouwen slechter zijn in wiskunde dan mannen, en dat vrouwen bang zijn om dat stereotype zelf te bevestigen. Dit kan ertoe leiden dat vrouwen slechter presteren op wiskundige taken. Deze relatie kan worden beïnvloed door hoe belangrijk wiskunde voor iemand is, maar deze moderator liet inconsistente resultaten zien in eerder onderzoek. In deze scriptie werd de invloed van domeinidentificatie op de relatie tussen stereotypebedreiging en wiskundeprestaties onderzocht. De gegevens uit een replicatiestudie van Stoevenbelt et al. (2025) werden opnieuw geanalyseerd. In deze studie werden 1274 deelnemers verdeeld in drie condities, waarvan één conditie gericht was op het activeren van stereotypebedreiging en twee controlegroepen. Deze groepen voltooiden een wiskundetest en kregen daarna de opdracht een vragenlijst over domeinidentificatie in te vullen. Resultaten van twee lineaire meervoudige regressieanalyses lieten zien dat er geen significant modererend effect was van domeinidentificatie op de relatie tussen stereotypebedreiging en iskundeprestaties van vrouwen. Er was echter een significant effect van domeinidentificatie op de rekenprestaties van vrouwen. Voor toekomstig onderzoek is het aanbevolen om meer onderzoek te doen naar de interactie tussen domeinidentificatie en rekenprestaties.
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Stoevenbelt, A.H. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 04 Jul 2025 14:37 |
Last Modified: | 04 Jul 2025 14:37 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5293 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |