Javascript must be enabled for the correct page display

Coping strategies and resilience in children who are exposed to domestic violence. A scoping review

Groot, Linn de (2025) Coping strategies and resilience in children who are exposed to domestic violence. A scoping review. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Bachelor-Thesis-L.I.-de-Groot-S4784464.pdf

Download (365kB) | Preview

Abstract

Blootstelling aan huiselijk geweld kan ernstige en langdurige gevolgen hebben op de ontwikkeling van kinderen. Ondanks de impact van huiselijk geweld blijken kinderen veerkrachtig en tonen verschillende manieren om hiermee om te gaan. Deze scoping review onderzoekt de vraag welke copingstrategieën kinderen ontwikkelen die blootgesteld zijn aan een vorm van huiselijk geweld en wat voor impact dit heeft op hun veerkracht. Er is gebruikgemaakt van twee wetenschappelijke databanken (PsycInfo en ERIC), wat resulteerde in 7 kwalitatieve en 2 kwantitatieve studies die voldeden aan de vooropgestelde inclusiecriteria. De geselecteerde studies zijn geanalyseerd door middel van kwalitatieve inhoudsanalyse, waarbij ‘copingstrategieën’ en ‘veerkracht’ als centrale uitgangspunten zijn gehanteerd. De gevonden resultaten tonen dat kinderen gebruik maken van allerlei verschillende copingstrategieën om, om te gaan met huiselijk geweld en de gevolgen ervan. De copingstrategieën die naar voren kwamen in de onderzochte studies zijn onder andere, probleemgerichte coping (zoals, oplossingen zoeken of de situatie proberen te begrijpen), vermijding (de situatie negeren of weggaan), het zoeken van sociale steun en afleiding. De keuze voor copingstrategie is sterk afhankelijk van situationele en contextuele factoren zoals geslacht, leeftijd, sociaal-economische achtergrond en culturele normen. Ondanks dat er aanleiding is dat bepaalde copingstrategieën veerkracht kunnen ondersteunen, is veerkracht zelf onderbelicht in de geselecteerde literatuur. Toekomstig onderzoek moet zich richten op veerkracht en wat copingstrategieën hieraan bijdragen. Tot slot benadrukt dit onderzoek dat er behoefte is aan geïndividualiseerde, contextgevoelige interventies en ondersteuning om kinderen te helpen leren een passende copingstrategie te kiezen en te gebruiken.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Lopez Lopez, M.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 04 Jul 2025 14:40
Last Modified: 04 Jul 2025 14:40
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5296

Actions (login required)

View Item View Item