Vliet, Amber van (2025) Een kwalitatief onderzoek naar de veerkracht van jongvolwassenen met een terminale oncologische aandoening. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
060625Scriptie.VeerkrachtAmbervanVliets5369290-5JB.pdf Download (808kB) | Preview |
Abstract
Een terminale oncologische aandoening kan een diepgaande impact hebben op iemands leven, vooral in de jongvolwassenheid — een levensfase die cruciaal is voor identiteitsvorming en persoonlijke ontwikkeling. Veerkracht speelt een belangrijke rol bij het omgaan met zo’n ziekte en fungeert als beschermende factor tegen emotionele en psychologische belasting. Deze scriptie onderzoekt hoe veerkracht zich manifesteert in de verschillende fases van het ziekteproces bij jongvolwassenen, en hoe de sociale omgeving dit proces beïnvloedt. Door middel van thematische analyse van het egodocument van een jongvolwassene met terminale kanker, kwamen meerdere elementen naar voren als kenmerken van veerkracht: hoop, dankbaarheid, zingeving, humor, aanpassingsvermogen, zelfinzicht, acceptatie, eigenwaarde en kwetsbaarheid. Humor was gedurende het hele ziekteproces aanwezig en werd vaak gedeeld met anderen. Hoop bestond al vóór de diagnose, maar de vorm ervan veranderde en ontwikkelde zich in de loop der tijd. Na de diagnose werden aspecten als zingeving, aanpassingsvermogen, kwetsbaarheid en dankbaarheid duidelijker zichtbaar. Tijdens de behandeling speelde eigenwaarde een belangrijke rol. In de laatste fase werd het ervaren van dankbaarheid moeilijker, maar sociale steun speelde een cruciale rol in het behouden ervan. Acceptatie en zelfinzicht bleken essentieel voor het aanpassingsvermogen. Er werd een verschuiving in zingeving waargenomen: waar voor de ziekte de focus lag op toekomstdoelen, verschoof dit na de diagnose naar het vinden van betekenis in het heden. Concluderend is veerkracht bij jongvolwassenen met een terminale aandoening geen statisch gegeven. Het ontwikkelt zich en verandert gedurende het ziekteproces, waarbij het sociale netwerk een essentiële rol speelt in het ondersteunen en vormgeven van dit proces.
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Brouwer, J. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 04 Jul 2025 14:42 |
Last Modified: | 04 Jul 2025 14:42 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5298 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |