Westrup, Charlotte (2022) Schrijvende schoolmeesters en -juffen en de representatie van sociaal milieu in relatie tot schoolsucces (ca. 1900-1950): een historisch bronnenonderzoek. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
Bachelorwerkstuk_Charlotte Westrup (1).pdf Download (276kB) | Preview |
Abstract
In de twintigste eeuw gingen steeds meer kinderen, die in verschillende sociale milieus opgroeiden, naar school. Na de tweede wereldoorlog werd onderwijs gezien als een middel om de wederopbouw te bespoedigen. Het resultaat was dat kinderen met een lagere sociale achtergrond ook langer bleven leren. Onderwijs was volgens onderzoekers een manier om de slechte omstandigheden waarin de leerlingen opgroeiden te compenseren. Dit onderzoek richt zich op de relatie tussen sociaal milieu en schoolsucces in de eerste helft van de twintigste eeuw. In deze periode hebben onderwijzers geschreven over hun ervaringen in het onderwijs. Er is kwalitatief historisch bronnenonderzoek gedaan naar de mate waarin schrijvende schoolmeesters en -juffen het sociaal milieu relateerden aan schoolsucces in de eerste helft van de twintigste eeuw in Nederland. Om de onderzoeksvraag te beantwoorden zijn naast het analyseren van educatieve tijdschriften, romans van Chris van Abkoude en Pauline Jacoba Cohen-de Vries gecodeerd en geanalyseerd. Het sociaal milieu werd in verband gebracht met schoolsucces, zowel door de schrijvende schoolmeester en -juf als door de auteurs in de educatieve tijdschriften. Volgens de auteurs hadden leerlingen die opgroeiden in een laag sociaal milieu over het algemeen een lage mate van schoolsucces. Volgens de auteurs was het echter mogelijk voor studenten om hun sociaal milieu te ontstijgen. Onderwijs speelde daarbij een belangrijke rol. Door een vriendelijke benadering van de leerlingen en het afstemmen van het curriculum op hun interesses en behoeften, was het toch mogelijk voor leerlingen, die opgroeiden in armoedige omstandigheden, om goed te presteren op school. Deze pedagogische benadering kwam overeen met de visie van reformpedagogen in de twintigste eeuw. Beperkingen van dit onderzoek zijn dat de historische bronnen zijn geschreven door vooruitstrevende pedagogen en onderwijzers en daardoor een eenzijdig beeld gaven en het probleem van interpretatie.
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Parlevliet, S. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 10 Aug 2022 09:20 |
Last Modified: | 10 Aug 2022 09:20 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/530 |
Actions (login required)
View Item |