Wollenberg, Elat (2025) Verschillen in de getoetste kennis binnen de Engelse lesmethode All Right tussen eerstejaars vmbo bk en k(g)t leerlingen. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
scriptieElatWollenbergS4718127-1.pdf Download (376kB) | Preview |
Abstract
ChatGPT zei: Deze scriptie onderzoekt of er verschillen zijn in de getoetste kennis binnen de Engelse lesmethode All Right voor eerstjaars vmbo-bk en vmbo k(g)t leerlingen. De analyse is uitgevoerd aan de hand van de herziene taxonomie van Bloom, waarbij toetsvragen zijn gecategoriseerd op type kennis en type cognitief proces. In totaal zijn 202 toetsvragen uit kennistoetsen, leestoetsen en schrijfopdrachten onderzocht via documentanalyse. De resultaten laten zien dat er inhoudelijke verschillen zijn op het gebied van vraagformulering, taalgebruik en toetsopbouw, maar dat de verdeling van kennistypen en cognitieve processen grotendeels overeenkomt tussen de niveaus. Voor beide niveaus komt het onthouden van feitelijke kennis het meest voor. Metacognitieve kennis en het proces van ‘evalueren’ ontbreken volledig in alle toetsen. Een chi-kwadraattoets toont aan dat de verschillen tussen de niveaus niet significant zijn. Hoewel All Right in de handleiding wijst op differentiatiemogelijkheden, blijken de toetsen weinig van elkaar te verschillen tussen de niveaus. Dit roept vragen op over de mate waarin de toetsen passend zijn voor de doelgroep. De resultaten onderstrepen het belang van kritisch toetsgebruik door docenten en de noodzaak voor methodeontwikkelaars om meer inhoudelijke differentiatie aan te brengen, met het oog op gelijke kansen en passende doorstroom binnen het vmbo.
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Korpershoek, H. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 07 Jul 2025 07:19 |
Last Modified: | 07 Jul 2025 07:19 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5304 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |