Das, Mirte (2025) Measurement of Anxious Avoidance in Individuals who Experienced Bereavement: a Systematic Literature Review. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
![]() |
Text
ThesisMDas.pdf Restricted to Repository staff only Download (637kB) |
Abstract
Deze scriptie betreft een systematische literatuurreview naar de meetinstrumenten die worden gebruikt om angstige vermijding te meten bij mensen die een verlies door overlijden hebben meegemaakt. Angstige vermijding verwijst naar het vermijden van confrontatie van het verlies, uit angst voor overweldigende emotionele reacties. Dit gedrag speelt een centrale rol bij het ontstaan en ontwikkelen van Prolonged Grief Disorder (PGD). Omdat een nauwkeurige meting van dit construct van belang is voor effectieve diagnostiek en behandeling, richt deze studie zich op drie onderzoeksvragen: (1) welke meetinstrumenten worden gebruikt, (2) welke constructen worden gemeten en (3) wat is de psychometrische kwaliteit van deze instrumenten? Er werden 29 studies geïncludeerd die voornamelijk uitgevoerd zijn in Westerse landen, met een oververtegenwoordiging van vrouwelijke en middelbare leeftijdsdeelnemers. Het enige instrument specifiek ontwikkeld om angstige vermijding te meten, is de Depressive and Anxious Avoidance in Prolonged Grief Questionnaire (DAAPGQ). Deze werd in 15 studies gebruikt en liet goede tot uitstekende betrouwbaarheid zien. Andere instrumenten bevatten over het algemeen slechts één item over vermijding, zonder duidelijk onderscheid te maken tussen verschillende vormen van vermijding (bijvoorbeeld depressieve of cognitieve vermijding). De resultaten tonen aan dat er een gebrek is aan geschikte en specifieke meetinstrumenten voor angstige vermijding binnen rouwonderzoek. Algemene rouwinstrumenten zijn onvoldoende om dit complexe construct adequaat te meten. Toekomstig onderzoek wordt aanbevolen om betere instrumenten te ontwikkelen en bestaande meetinstrumenten aan te vullen met specifieke items voor angstige vermijding, wat cruciaal is voor klinische diagnostiek en behandeling van PGD.
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Paap, M.C.S. and Janshen, A. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 07 Jul 2025 08:08 |
Last Modified: | 07 Jul 2025 08:08 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5305 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |