Sikkes, Jorna (2025) Eén voor allen, allen voor één! Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
JornaSikkesmasterthesis.pdf Download (683kB) | Preview |
Abstract
In Nederland ligt het streven om in 2035 onderwijsvoorzieningen te hebben gecreëerd waarin alle kinderen, ongeacht hun ondersteuningsbehoeften, samen naar school kunnen. Inclusief onderwijs begint bij een inclusieve cultuur. Wanneer deze cultuur stevig verankerd is, kan de inclusieve praktijk hierop worden afgestemd en door middel van inclusief beleid worden geborgd. Gedeelde attitudes binnen het gehele schoolteam spelen hierin een cruciale rol. Het huidige onderzoek is uitgevoerd om in kaart te brengen wat de attitudes van onderwijsprofessionals zijn ten opzichte van inclusief onderwijs en om te onderzoeken welke rol de samenwerking met het speciaal onderwijs speelt bij het bevorderen van gedeelde attitudes zowel binnen het schoolteam als binnen het netwerk van de school. Voor het uitvoeren van het onderzoek is gebruik gemaakt van gegevens afkomstig uit een groter onderzoek naar inclusief onderwijs, uitgevoerd door RENN4. De gegevens zijn verzameld aan de hand van een vragenlijst die in studiejaar 2023-2024 en 2024-2025 is uitgezet onder professionals (N = 747) werkzaam op scholen van RENN4, de Onderwijsspecialisten, Attendiz en het samenwerkingsverband passend onderwijs in Emmen. Hun attitudes zijn gemeten aan de hand van de Attitudes Vragenlijst Inclusief Onderwijs (AVIO) en zijn beoordeeld aan de hand van het drie- componenten attitudemodel.De resultaten laten zien dat attitudes van onderwijsprofessionals gematigd positief zijn, maar verschillen op basis van achtergrondkenmerken. De functie van de onderwijsprofessionals en de onderwijssector waarin zij werkzaam zijn, hangen significant samen met de overtuigingen tegenover inclusief onderwijs. Tevens hangt de intersectorale samenwerking significant samen met zowel de algehele attitude als alle componenten van attitude. Ten slotte werd vastgesteld dat de mate van samenwerking bijdraagt aan het verminderen van de verschillen in overtuigingen tussen professionals uit regulier en speciaal onderwijs. De bevindingen duiden erop dat de algehele attitude van onderwijsprofessionals overwegend neutraal tot positief is. Onderwijsondersteunend personeel is het meest bereid tot inclusief onderwijs en onderwijsgevend personeel is het minst overtuigd over de realisatie ervan. Opvallend is dat professionals uit het speciaal onderwijs sceptischer staan tegenover inclusie dan hun collega’s uit het regulier onderwijs. Het verschil in overtuigingen tussen deze professionals wordt echter kleiner wanneer meer intersectoraal wordt samengewerkt. In lijn met deze bevindingen wordt aanbevolen om binnen de school aandacht te besteden aan professionalisering door kennis over diverse ondersteuningsbehoeften te verbreden en om binnen het samenwerkingsverband de aandacht te richten op het vergroten van positieve ervaringen in de intersectorale samenwerking.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Boer, A.A. de |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 07 Jul 2025 08:14 |
Last Modified: | 07 Jul 2025 08:14 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5309 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |