Blik, Gesina (2025) Werkdoelen in Perspectief: Een analyse van de inhoud en kwaliteit van werkdoelen opgesteld in Programma Perspectief, ten behoeve van de ondersteuning aan mensen met (Z)EMVB. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
Masterthese---Gesina-Blik-S3928225.pdf Download (619kB) | Preview |
Abstract
Mensen met een (zeer) ernstige meervoudige en verstandelijke beperking ((Z)EMVB) hebben recht op persoonlijke autonomie en het maken van eigen keuzes, maar zijn vanwege hun intensieve ondersteuningsbehoeften sterk afhankelijk van naasten en professionals. Programma Perspectief is een interventie die gericht is op het bevorderen van deze autonomie, waarbij werkdoelen een centrale rol spelen als communicatiemiddel met de persoon met (Z)EMVB. In dit mixed-methods onderzoek is via secundaire data-analyse onderzocht in hoeverre de werkdoelen binnen Programma Perspectief voldoen aan de kwaliteitseisen van de methode, en welke typen werkdoelen en thema’s hierin terugkomen. De resultaten laten zien dat de werkdoelen over het algemeen redelijk voldoen aan de kwaliteitseisen, maar dat er ruimte is voor verbetering. Ongeveer de helft van de werkdoelen betreft het type Opdoen van kennis, vooral bij organisaties die langer met de methode werken. Organisaties die kort werken met Programma Perspectief laten een bredere spreiding over alle vier de typen zien. Tot slot richten werkdoelen zich vooral op het thema Structuur en voorspelbaarheid, waarbij verwijzers vaak worden ingezet als hulpmiddel. Voor de toekomst is het belangrijk om factoren te onderzoeken die de duurzaamheid van interventiegetrouwheid beïnvloeden en om opfriscursussen te overwegen binnen organisaties die langdurig werken met Programma Perspectief. Aandacht voor deze verbeterpunten kan bijdragen aan een sterkere borging van Programma Perspectief en daarmee aan het versterken van de autonomie van mensen met (Z)EMVB.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Brug, A. ten |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 07 Jul 2025 08:16 |
Last Modified: | 07 Jul 2025 08:16 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5311 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |