Eeken, Anna van (2025) Trauma indicatoren bij jonge kinderen: een vergelijking van risico- en beschermende factoren in het regulier- en speciaal basisonderwijs. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
Bachelorthesis-A.N.-van-Eeken.pdf Download (518kB) | Preview |
Abstract
Deze studie onderzoekt de verschillen in trauma indicatoren tussen kinderen van 4 tot 8 jaar in het regulier basisonderwijs en het speciaal basisonderwijs, met behulp van het observatie instrument de ReBTOSS (Risicofactoren en Beschermende factoren Trauma-Observatie Schoolse Situaties). De ReBTOSS helpt leerkrachten om vroege tekenen van trauma te herkennen door te focussen op risicofactoren en beschermende factoren bij jonge leerlingen. Bij de beschermende factoren wordt er gekeken naar ‘veiligheid en relaties’, ‘zelfregulatie’, ‘zelfbeeld’ en ‘dagelijks leven’. Bij de risicofactoren wordt er gekeken naar ‘herbeleving’, ‘vermijding van trauma gerelateerde prikkels’, negatieve veranderingen in cognitie en stemming’, ‘verandering in arousal’, ‘dissociatie’. Het doel van dit onderzoek is om inzicht te krijgen in mogelijke verschillen in trauma indicatoren tussen de twee onderwijstypen, die belangrijk kunnen zijn voor vroege herkenning van trauma en het beiden van ondersteuning op school. Een onafhankelijke t-toets met een steekproef van 542 jonge leerlingen werd gebruikt om beide groepen te vergelijken. De resultaten laten een significant verschil zien tussen de twee onderwijstypen. Kinderen in het regulier onderwijs vertoonden meer beschermende factoren en minder risicofactoren, terwijl kinderen in het speciaal basisonderwijs meer risicofactoren en minder beschermende factoren vertoonden. Deze bevindingen benadrukken het belang van traumasensitief onderwijs, met name in het speciaal onderwijs, om de veerkracht van leerlingen te vergroten.
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Kupers, W.E. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 07 Jul 2025 08:18 |
Last Modified: | 07 Jul 2025 08:18 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5312 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |