Javascript must be enabled for the correct page display

Gebruikerservaringen en opbrengsten van idiografische procesmonitoring in de specialistische jeugd-ggz: Een mixed-method onderzoek onder jongeren en professionals

Ambergen, Lotte (2025) Gebruikerservaringen en opbrengsten van idiografische procesmonitoring in de specialistische jeugd-ggz: Een mixed-method onderzoek onder jongeren en professionals. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img] Text
Masterthesis-L.Ambergen.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (1MB)

Abstract

Om maatwerk in de jeugd-ggz te bevorderen, is inzicht in het individuele veranderproces van cliënten essentieel. Een methode hiervoor is idiografische procesmonitoring. De mHealth-app iamYu maakt idiografische procesmonitoring mogelijk, maar weinig is bekend over de gebruikerservaringen en opbrengsten hiervan. Het huidige mixed-method-onderzoek in een specialistische jeugd-ggz-organisatie in Noord-Nederland verkent hoe jongeren en professionals idiografische vragen, zelfstandige inzage in tijdreeksgrafieken en data-integratie in behandelgesprekken ervaren en welke opbrengsten zij waarnemen. Met een vragenlijst, semigestructureerde interviews en focusgroepen werden de perspectieven van jongeren en professionals in kaart gebracht. Idiografische vragen werden gewaardeerd vanwege meer persoonlijk relevante informatieverzameling. Zelfstandige inzage in tijdreeksgrafieken werd redelijk belangrijk beschouwd en werd bijvoorbeeld gebruikt om terug te kijken naar periodes. De iamYu-data werden geïntegreerd in de behandeling door samen de tijdreeksgrafieken te bekijken, verbanden te analyseren, gesprekken te starten, aandacht te focussen op positieve aspecten, in te zoomen op piek/dal of thema of als voorbereiding van de professional. Beschreven opbrengsten waren het verkrijgen van inzicht, geruststelling, erkenning, verhaal kwijt kunnen en aan anderen te laten zien hoe het gaat. In de behandelsetting gerapporteerde opbrengsten waren frequenter werken aan de behandeling, oplossingsgerichte behandelgesprekken, richting geven aan de behandeling, vollediger terugkijken en het beter beklijven van informatie. Het inzetten van iamYu kan worden aanbevolen wanneer de opbrengsten aansluiten bij de behandeldoelen van de jongere. Voor vervolgonderzoek wordt aanbevolen de effecten van idiografische vragen, inzage in tijdreeksgrafieken en feedbackgesprekken afzonderlijk te vergelijken en de rol van technische randvoorwaarden en cliëntkenmerken nader te onderzoeken.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Lichtwarck-Aschoff, A. and Bossenbroek, R.E.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 07 Jul 2025 08:21
Last Modified: 07 Jul 2025 08:21
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5315

Actions (login required)

View Item View Item