Javascript must be enabled for the correct page display

ISK-leerlingen in de overgang naar het reguliere voortgezet onderwijs: ervaringen, problemen en adviezen.

Knippenberg, Hilleen (2025) ISK-leerlingen in de overgang naar het reguliere voortgezet onderwijs: ervaringen, problemen en adviezen. Master thesis, Psychology.

[img]
Preview
Text
ThesisH.H.Knippenbergs2018489.pdf

Download (552kB) | Preview

Abstract

Met de instroom van kinderen en jongeren die zich willen vestigen in Nederland, zijn nieuwkomers niet meer weg te denken uit ons onderwijs. De begeleiding van hun schoolloopbaan brengt eigen uitdagingen met zich mee, waaronder de overgang van het twee jaar durende nieuwkomersonderwijs, met nadruk op taalverwerving, naar een reguliere Nederlandse school. Internationale schakelklassen (ISK) zijn speciaal gericht op dit nieuwkomersonderwijs. Leerlingen ervaren de overstap van de ISK naar een reguliere school vaak als zwaar, en ook vervolgscholen hebben moeite met de begeleiding van deze leerlingen, die doorgaans andere behoeften hebben dan reguliere leerlingen. Het doel van dit onderzoek was om meer zicht te krijgen op de ervaringen van leerlingen gedurende deze overgang, met als centrale vraag: Hoe ervaren leerlingen van de ISK de overgang naar het reguliere voortgezet onderwijs? Om deze onderzoeksvraag te beantwoorden zijn oud-leerlingen van de ISK bevraagd met behulp van een vragenlijst die zich richtte op hun ervaringen op de ISK en op hun welbevinden, zelfvertrouwen en motivatie op de nieuwe school. Uit de antwoorden bleek dat leerlingen wisselende ervaringen hebben met het onderwijs op de ISK en dat vooral het sociale aspect van de overgang als moeilijk werd ervaren. Op basis hiervan wordt aanbevolen dat de ISK en vervolgscholen samen zorgen voor tweerichtingsverkeer in de begeleiding van nieuwkomers. Ook is het belangrijk om leerlingen expliciet voor te bereiden op contact met Nederlandse moedertaalsprekers, zodat de ervaren kloof tussen beide onderwijsvormen overbrugd wordt en de overstap voor ISK-leerlingen gemakkelijker wordt.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Cox, R.F.A.
Degree programme: Psychology
Differentiation route: Ontwikkelingspsychologie (O) [Master Psychology]
Date Deposited: 07 Jul 2025 08:26
Last Modified: 07 Jul 2025 08:26
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5318

Actions (login required)

View Item View Item