Westenenk, Kim (2025) Factoren die studenten als bevorderend ervaren voor hun betrokkenheid bij samenwerkingsopdrachten: een kwalitatief onderzoek via audio diaries. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
![]() |
Text
ScriptieKimWestenenkS5323347-4.pdf Restricted to Repository staff only Download (649kB) |
Abstract
Betrokkenheid speelt een belangrijke rol bij groepsopdrachten in het hoger onderwijs. Bestaande literatuur biedt echter beperkte inzichten in hoe het onderwijs kan worden vormgegeven om de betrokkenheid van studenten te optimaliseren. Om praktische handvaten te bieden, onderzoekt deze studie welke factoren studenten zelf als bepalend ervaren voor hun betrokkenheid bij groepsopdrachten. De onderzoeksvraag luidt als volgt: ‘Welke factoren ervaren studenten in het hoger onderwijs als bepalend voor hun mate van betrokkenheid bij samenwerkingsopdrachten?’. Er is gebruikgemaakt van een kwalitatieve onderzoeksmethode, waarbij interviews en audiodagboeken van zes studenten in het hoger onderwijs zijn geanalyseerd met behulp van inductieve thematische codering. Uit de data kwamen zes thema's naar voren, waarvan er drie relevant werden geacht voor de resultaten: rol en eigenschappen participanten, samenwerkingsproces en attitudes ten opzichte van de samenwerking. De bevindingen tonen aan dat studenten verschillende factoren als essentieel beschouwen voor het behouden van betrokkenheid en het waarborgen van een succesvolle samenwerking. Deze factoren omvatten duidelijke afspraken, regelmatig contact, gelijke inzet, een gelijk verantwoordelijkheidsgevoel, goede communicatie, het stellen van deadlines en een goede taakverdeling. Door rekening te houden met de factoren die studenten zelf als essentieel beschouwen, kunnen groepsopdrachten effectiever worden ingericht en kan de betrokkenheid van studenten worden geoptimaliseerd. Toekomstig onderzoek wordt aanbevolen om deze bevindingen te onderzoeken in een bredere en meer diverse steekproef. Daarnaast zou het zich kunnen richten op hoe docenten de betrokkenheid van studenten bij groepsopdrachten beter kunnen ondersteunen en faciliteren.
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Mascareno Lara, M.N. and Renting, N. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 07 Jul 2025 08:44 |
Last Modified: | 07 Jul 2025 08:44 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5324 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |