Javascript must be enabled for the correct page display

Samen werken aan samenwerken in het hoger onderwijs

Eisma, Titia (2025) Samen werken aan samenwerken in het hoger onderwijs. Bachelor thesis, Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB).

[img] Text
Bachelorwerkstuk-final-version.docx.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (1MB)

Abstract

Dit onderzoek richt zich op de ervaringen van studenten met samenwerkend leren in het hoger onderwijs. Samenwerkend leren wordt vaak toegepast in het hoger onderwijs met als doel diepgaand leren te bevorderen en studenten de mogelijkheid te geven om van en met elkaar te leren om zo tot betere kwalitatieve resultaten te komen. In dit onderzoek staat de rol van twee sociale processen centraal: vertrouwen en gemeenschappelijk begrip (common ground) binnen samenwerkend leren. De onderzoeksvraag luidde: "Hoe ervaren studenten vertrouwen en gemeenschappelijk begrip, en hoe ontwikkelen deze zich binnen samenwerkend leren in het hoger onderwijs?" Om deze vraag te beantwoorden, zijn audiodagboeken en interviews afgenomen bij zes Nederlandse studenten. Op deze manier werd getracht een overzicht te krijgen van de ervaringen van de studenten. Er werd een thematische analyse uitgevoerd om patronen en terugkerende thema’s in de data te identificeren. De resultaten laten zien dat studenten vertrouwen en gemeenschappelijk begrip beschouwen als cruciale processen om effectief en efficiënt te kunnen leren. Vertrouwen en common ground blijken nauw met elkaar verweven en belangrijke factoren voor het creëren van een leeromgeving waarin studenten open kunnen communiceren, zich kunnen richten op de taak, van elkaar kunnen leren en daadwerkelijk tot een beter begrip van de leerstof komen. Hogeronderwijsinstellingen zouden voldoende tijd en mogelijkheden moeten bieden om de ontwikkeling van vertrouwen en gemeenschappelijk begrip te stimuleren. Docenten kunnen academische introductieactiviteiten inzetten om een ondersteunende leeromgeving te bevorderen en regelmatige feedbackmomenten implementeren om open communicatie tijdens samenwerkend leren te versterken. Voor toekomstig onderzoek wordt aanbevolen om een grotere groep studenten over een langere periode te bestuderen. Trefwoorden: samenwerkend leren, vertrouwen, gemeenschappelijk begrip, hoger onderwijs, studentenervaringen

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Mascareno Lara, M.N. and Renting, N.
Degree programme: Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB)
Differentiation route: None [Bachelor AOLB]
Date Deposited: 07 Jul 2025 10:41
Last Modified: 07 Jul 2025 10:41
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5326

Actions (login required)

View Item View Item