Javascript must be enabled for the correct page display

Ouderlijk Gedrag en de Opvoedcondities in Gezinnen Getroffen door Kleinschalige Rampen: een Scoping Literatuur Review

Wolthof, Safyira (2025) Ouderlijk Gedrag en de Opvoedcondities in Gezinnen Getroffen door Kleinschalige Rampen: een Scoping Literatuur Review. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
BachelorwerkstukSafyiraWolthofS5286727.pdf

Download (488kB) | Preview

Abstract

Kleinschalige rampen vormen een onderbelicht onderwerp binnen de internationale wetenschappelijke literatuur, met name wat betreft de effecten op ouderlijk gedrag, het gezinsfunctioneren en de implicaties hiervan voor kinderen. Waar de invloed van grootschalige rampen op de opvoeding van kinderen relatief goed is gedocumenteerd, is er weinig wetenschappelijk onderzoek naar hoe kleinschalige rampen zich tot deze dynamiek verhouden. Het doel van deze scoping review is om inzicht te verkrijgen in de effecten van kleinschalige rampen op ouderlijk gedrag en de wijze waarop dit verschillende aspecten van de opvoeding van het kind beïnvloedt. Hiertoe is het ‘Best Interest of the Child’-model gehanteerd als theoretisch kader voor de analyse van de literatuur. Door middel van een systematische literatuursearch zijn zes studies uit het afgelopen decennium geïncludeerd. Het betreft twee kwantitatieve en vier kwalitatieve studies, allen uitgevoerd in verschillende ontwikkelde landen. Uit de resultaten kwamen vijf hoofdthema’s naar voren: fysieke veiligheid en basisvoorzieningen, continuïteit en opvoedstructuur, affectieve betrokkenheid en de ouder-kindrelatie, en sociale invloeden. Binnen deze thema’s werden verschillende patronen geïdentificeerd. De belangrijkste bevinding is dat natuurlijke kleinschalige rampen het ouderlijk gedrag beïnvloeden, met name door het verstoren van continuïteit en structuur, wat op zijn beurt gevolgen heeft voor de ouderlijke betrokkenheid en de emotionele ondersteuning van het kind. Door stressfactoren zoals financiële en psychologische druk ervaren ouders moeilijkheden in het bieden van de fysieke en emotionele zorg die het kind nodig heeft. Tegelijkertijd benadrukken de studies het belang van sociale steun, bijvoorbeeld via hechte relaties met buren en de gemeenschap. In tijden van crisis bieden deze netwerken zowel praktische als emotionele ondersteuning aan ouders en kinderen.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Lichtwarck-Aschoff, A.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 07 Jul 2025 10:43
Last Modified: 07 Jul 2025 10:43
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5328

Actions (login required)

View Item View Item