Javascript must be enabled for the correct page display

Schrijvende schooljuffen in de eerste helft van de twintigste eeuw en de representatie van sociaal milieu in relatie tot schoolsucces

Hallebeek, Nina (2022) Schrijvende schooljuffen in de eerste helft van de twintigste eeuw en de representatie van sociaal milieu in relatie tot schoolsucces. Bachelor thesis, Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB).

[img]
Preview
Text
Scriptie definitieve versie bibliotheek.pdf

Download (483kB) | Preview

Abstract

In de eerste helft van de twintigste eeuw was er in Nederland sprake van standenonderwijs, verschillende onderwijsinhouden en onderwijstypen werden naar sociale achtergrond aangeboden. Gedurende deze periode heeft een aantal onderwijzers in romans en jeugdboeken geschreven over hun eigen ervaringen in het basisonderwijs. Het doel van dit onderzoek was om te ontdekken hoe schrijvende onderwijzers in de eerste helft van de twintigste eeuw dachten over de relatie tussen sociaal milieu en schoolsucces. Romans van schrijvende onderwijzeressen Carry van Bruggen en Nel Verschoor-van der Vlis zijn geanalyseerd om een beeld te vormen van hun visie op de relatie tussen sociaal milieu en schoolsucces. Daarnaast zijn onderwijstijdschriften uit de eerste helft van de twintigste eeuw geanalyseerd om te bekijken hoe professionals uit het onderwijsveld dachten over deze relatie. De resultaten van het onderzoek wijzen uit dat schrijvende onderwijzeressen Carry van Bruggen en Nel Verschoor-van der Vlis een lager sociaal milieu niet in verband brengen met slechtere schoolprestaties. Hun visie stond echter tegenover de visie in het onderwijsveld, daar werd een lager sociaal milieu met regelmaat gerelateerd aan lagere schoolprestaties. Naast sociaal milieu werden zowel in de romans van de schrijvende onderwijzeressen als in de onderwijstijdschriften kindkenmerken, leerkrachtkenmerken en factoren binnen het onderwijs gerelateerd aan schoolsucces.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Parlevliet, S.
Degree programme: Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB)
Differentiation route: None [Bachelor AOLB]
Date Deposited: 20 Jun 2022 07:27
Last Modified: 20 Jun 2022 07:27
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/533

Actions (login required)

View Item View Item