Javascript must be enabled for the correct page display

Dagelijkse Monitoring van Jongeren: Een Vergelijking van Missing Data en Variabiliteit tussen Gestandaardiseerde en Gepersonaliseerde items.

Daan, Sévaux de (2024) Dagelijkse Monitoring van Jongeren: Een Vergelijking van Missing Data en Variabiliteit tussen Gestandaardiseerde en Gepersonaliseerde items. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img] Text
BachelorwerkstukS4001133.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (293kB)

Abstract

Deze studie onderzoekt gepersonaliseerde monitoring in de geestelijke gezondheidszorg voor jongeren, door het vergelijken van ontbrekende gegevens en variabiliteit tussen gestandaardiseerde en gepersonaliseerde vragen. Routine Outcome Monitoring (ROM) heeft vaak te maken met problemen zoals terugroepbias en willekeurige meeteenheden. Ecological Momentary Assessment (EMA) biedt een iets betere oplossing door fijnmazige inzichten te geven in dagelijkse ervaringen en het terugroepbias te verminderen. Gepersonaliseerde vragen, die samen met therapeuten en cliënten worden opgesteld, zouden relevantere en gevoeliger gegevens opleveren. De studie omvat 22 deelnemers van 11 tot 23 jaar oud, die de **iamYu-app** gebruikten om dagelijks gestandaardiseerde en gepersonaliseerde vragen te beantwoorden als onderdeel van hun therapie. Uit de resultaten blijkt dat gepersonaliseerde vragen minder vaak werden overgeslagen en een hogere variabiliteit vertoonden dan gestandaardiseerde vragen. De hogere variabiliteit in gepersonaliseerde vragen wijst op hun gevoeligheid voor dagelijkse schommelingen, wat hun waarde onderstreept in op maat gemaakte zorg om individuele behoeften beter te begrijpen en aan te pakken. De studie benadrukt het belang van het opnemen van gepersonaliseerde vragen in routinematige monitoring om behandeluitkomsten te verbeteren. Toekomstig onderzoek zou zowel variabiliteit als gemiddelde scores moeten overwegen voor een vollediger beeld. Het integreren van EMA met gepersonaliseerde vragen kan de precisie en effectiviteit van behandelingen voor jongeren met psychische problemen vergroten.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Lichtwarck-Aschoff, A. and Bossenbroek, R.E.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 07 Jul 2025 13:27
Last Modified: 07 Jul 2025 13:27
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5332

Actions (login required)

View Item View Item