Lieffering, Madelief (2025) Scoping review: De invloed van de leerkracht-leerling relatie op de taalontwikkeling van kinderen van 3 tot en met 5 jaar. Master thesis, Psychology.
![]() |
Text
Masterthese-M.Lieffering.pdf Restricted to Repository staff only Download (669kB) |
Abstract
De taalontwikkeling in de kleuterklas speelt een cruciale rol in de algehele ontwikkeling van kinderen. Kinderen verwerven taal door interacties met hun omgeving, en deze omgeving verandert bij de overgang naar de kleuterklas. Deze scoping review heeft in kaart gebracht welke aspecten van de leerkracht-leerling relatie de taalontwikkeling van kinderen van 3 tot en met 5 jaar beïnvloeden, zowel bij kinderen met een normale ontwikkeling als bij kinderen met een taalontwikkelingsstoornis (TOS). Voor dit onderzoek is gebruikgemaakt van de database van een systematische review binnen het TAALBASIS project (N = 1435). Op basis van de inclusiecriteria dat de leerkracht-leerling relatie onderdeel was van de studie, de uitkomsten betrekking hadden op de taalontwikkeling en dat een specifieke leeftijdsgroep werd vermeld, bleef een uiteindelijke selectie van 16 relevante artikelen over. De belangrijkste bevinding is dat een hechte leerkracht-leerling relatie positief geassocieerd werd met de taalontwikkeling, terwijl de invloed van afhankelijkheid en conflict wisselde. Conflict werd vaak negatief geassocieerd met de taaluitkomsten, terwijl de invloed van afhankelijkheid zowel positief als negatief invloed kon zijn. De bevindingen van studies die kinderen uit gezinnen met een lage sociaaleconomische status onderzochten vonden in vergelijking met de andere studies geen andere aspecten. Voor kinderen met TOS werd hechtheid positief geassocieerd met de taalontwikkelingsuitkomsten en had conflict een negatieve invloed. Toekomstig onderzoek zou zich kunnen richten op een breder scala aan meetinstrumenten en een bredere context van landen, met in het bijzonder aandacht voor kinderen met TOS en kinderen uit gezinnen met een lage sociaaleconomische status.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Jonge-Hoekstra, L. de |
Degree programme: | Psychology |
Differentiation route: | Ontwikkelingspsychologie (O) [Master Psychology] |
Date Deposited: | 07 Jul 2025 13:28 |
Last Modified: | 07 Jul 2025 13:28 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5333 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |