Hobbelink, Sanne (2025) Hoe motorische verbetering bijdraagt aan het sociale en participatieve leven van kinderen met DCD. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
MasterscriptieSanne-HobbelinkS4916069.pdf Download (597kB) | Preview |
Abstract
Achtergrond: Kinderen met Developmental Coordination Disorder ervaren vaak beperkingen in motorische vaardigheden die hun participatie en sociale interactie in het dagelijks leven negatief beïnvloeden. Er is toenemende aandacht voor interventies die zich niet alleen richten op motorische verbetering, maar ook bijdragen aan het dagelijks functioneren en het welzijn van een kind. Doelstelling: Het doel van deze scoping review is om inzicht te krijgen in hoeverre interventies die zich richten op het verbeteren van motorische vaardigheden, ook kunnen bijdrage aan de participatie en sociale interactie van kinderen met DCD. Methode: Er zijn 10 studies geïncludeerd die interventies beschrijven voor kinderen met DCD. De studies zijn geanalyseerd op type interventie, de gebruikte meetinstrumenten, effect op sociale interactie en participatie en het gebruik en samenhang van ICF-dimensies. Resultaten: De resultaten laten zien dat motorische interventies een positief effect kunnen hebben op sociale interactie en participatie. Interventies met elementen zoals het stellen van persoonlijke doelen, ouderbetrokkenheid en plezierige groepsactiviteiten bleken van cruciaal belang te zijn. Hoewel in de meerderheid van de studies significante verbeteringen in participatie en sociale interactie zijn gevonden, lieten sommige gestandaardiseerde meetinstrumenten niet altijd deze effecten zien. Subjectieve observaties vingen deze verbeteringen vaak wel op. Veel studies verwezen naar het ICF-model en pleitten voor een holistische benadering waarbij meerdere dimensies in acht werden genomen. Conclusie: Deze scoping review brengt veelbelovende interventies in kaart die bijdragen aan de participatie en sociale interactie van kinderen met DCD, en onderstreept het belang van de aanvullende focus op sociale en motiverende elementen binnen bestaande behandelmethoden. Verdere aandacht voor lange termijn effecten is nodig.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Schoenmaker, J. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 07 Jul 2025 13:34 |
Last Modified: | 07 Jul 2025 13:34 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5336 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |