Javascript must be enabled for the correct page display

Schrijvende schoolmeesters: een kwalitatief onderzoek naar de opvattingen over de relatie tussen sociaal milieu en schoolsucces in de eerste helft van de twintigste eeuw

Swets, T.R. (2022) Schrijvende schoolmeesters: een kwalitatief onderzoek naar de opvattingen over de relatie tussen sociaal milieu en schoolsucces in de eerste helft van de twintigste eeuw. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Scriptie Talitha Swets.pdf

Download (330kB) | Preview

Abstract

De twintigste eeuw staat bekend als een eeuw van vernieuwing in het onderwijs. In de tweede helft van deze eeuw kwamen steeds meer ideeën over de kansenongelijkheid in het onderwijs op. Er kwam steeds meer aandacht voor het sociale milieu als bepalende factor voor de toekomst van een kind. Het is daarom interessant om te zien of en hoe deze ideeën in de eerste helft opkwamen in de onderwijswereld. In dit onderzoek zijn drie kinderboeken van schrijvende schoolmeesters uit de eerste helft van de twintigste eeuw geanalyseerd om deze vraag te beantwoorden. Daarnaast zijn drie onderwijstijdschriften geanalyseerd om deze vraag in een bredere context te plaatsen. Vanuit de tijdschriftenanalyse bleek dat men in de eerste helft van de twintigste eeuw veel verschillende factoren vonden die van invloed zouden zijn op het schoolsucces. Het sociale milieu van een kind zou van groot belang zijn. De gevonden factoren uit de onderwijstijdschriften zijn eveneens teruggevonden in de gelezen kinderboeken. Echter is er in de boeken geen onderscheid gemaakt tussen kinderen uit verschillende sociale milieus, waardoor er geen expliciet antwoord kan worden gegeven op de onderzoeksvraag. Hoewel deze boeken niet lieten zien of het schoolsucces van een kind beter was in een lager of hoger sociaal milieu, bleek het sociale milieu van de kinderen wel goed aan te sluiten bij de school, waardoor de kinderen goed konden presteren. Een goed aansluitend sociaal milieu leek daardoor van belang te zijn voor schoolsucces.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: S., S.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 20 Jun 2022 07:28
Last Modified: 20 Jun 2022 07:28
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/534

Actions (login required)

View Item View Item