Hofman, Marijke (2025) Van classificatie tot interventie - Een onderzoek naar de conceptualisering van Autisme en de aanbevolen behandelingen in academische studieboeken. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
Marijke-HofmanS6062474Mastertersisversie-1.pdf Download (719kB) | Preview |
Abstract
Binnen academische studieboeken wordt veelvuldig verwezen naar behandelingen van Autisme, vaak zonder expliciete reflectie op de onderliggende conceptualisering van de classificatie. Hierdoor ontstaat het risico dat Autisme wordt gepresenteerd als een vaste, individuele beperking die ‘behandeld’ dient te worden. In vaktermen heet dit ‘reïficatie, dat letterlijk ‘tot ding maken’ betekent. Dergelijke reïficatie kan tot gevolg hebben dat omgevingsfactoren en sociale contexten onderbelicht blijven, met gevolgen voor identiteitsvorming en de aard van geboden interventies. Deze studie richt zich daarom op de representatie van Autisme in academische studieboeken, met als centrale vraag: “In hoeverre wordt, in academische studieboeken, Autisme gepresenteerd als een zich volledig in het individu aanwezige en te behandelen stoornis, en hoe verhoudt zich dat tot de aanbevolen behandelingen?” Middels kwalitatieve inhoudsanalyse zijn tien studieboeken van de Erasmus Universiteit Rotterdam geanalyseerd. Het codeerschema betreft vier categorieën: ‘Autisme als stabiele, inherente eigenschap’, ‘Autisme als dynamische en interactieve eigenschap’, ‘persoonsgerichte interventies’ en ‘omgevingsgerichte interventies’. Op basis van de resultaten luidt de belangrijkste conclusie dat in vier studieboeken Autisme overwegend wordt gepresenteerd als een medisch-pathologisch fenomeen, namelijk stabiel en persoonsgeboden. Deze conceptualisering wordt gekoppeld aan behandelstrategieën die sterk gericht zijn op het individu, zoals gedragstherapie en medicatie. Vier andere studieboeken hanteren daarentegen een meer heterogene benadering, waarin Autisme zowel stabiel als dynamisch wordt gepresenteerd, in combinatie met persoonsgerichte als omgevingsgerichte interventies. Deze bevindingen onderstrepen mogelijk het belang dat auteurs van studieboeken zich bewust worden van de impliciete boodschap die de combinatie van conceptualisering en behandelaanpak kan overbrengen.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Meerman, S. te |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 08 Jul 2025 07:27 |
Last Modified: | 08 Jul 2025 07:27 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5342 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |